Urodziny Veturilo
System miejskich rowerów Veturilo ma dwa lata. Co dziennie jednoślady wypożyczane są blisko 8,5 tys. razy.
- Veturilo skończył właśnie dwa lata i ciągle rośnie. Wzrasta również jego popularność – tylko w tym roku grono jego użytkowników powiększyło się o ponad 50 tys. osób. - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent stolicy.
Sieć miejskiego roweru została uruchomiona w sierpniu 2012 roku. W tej chwili w jej skład w stolicy 176 stacji i 2700 rowerów Veturilo, zlokalizowanych w kilkunastu dzielnicach. Od czerwca 2014 działa też w pełni kompatybilny z Veturilo Konstanciński Rower Miejski, oferujący 55 jednośladów na 5 stacjach.
Najczęściej użytkowanymi stacjami są te przy skrzyżowaniu al. Niepodległości i Batorego, przy Stadionie Narodowym i Rondzie Waszyngtona, przy centrum handlowym Arkadia i na pl. Unii Lubelskiej w okolicy Puławskiej.
Największą popularnością wśród użytkowników Veturilo cieszą się następujące trasy: al. Jana Pawła II/ul. Anielewicza – CH Arkadia, Al. Niepodległości/Wilanowska - Galeria Mokotów, Al. Komisji Edukacji Narodowej/Metro Natolin - ul. Wąwozowa/Al. KEN/Metro Kabaty, Metro Imielin/Ratusz Ursynów - ul. Pileckiego/ul. Alternatywy, ul. Pileckiego/ul. Alternatywy - Metro Imielin/Ratusz Ursynów. W tym roku rekordzista wypożyczył rower już 725 razy. W ubiegłym sezonie z rowerów miejskich korzystano przeszło 1,8 mln razy.
Do końca sierpnia potrwa montaż dwudziestu jeden nowych stacji w pięciu warszawskich dzielnicach. Zostaną uruchomione 1 września. Najwięcej, aż osiem z nich, pojawi się na Mokotowie w Al. Niepodległości w rejonach Woronicza i Wiktorskiej, przy skrzyżowaniu ulic Puławskiej i Dworkowej, na Jana Sobieskiego w rejonach Chełmskiej i św. Bonifacego, na Czerniakowskiej w rejonach Gagarina i ZUS-u, i przy ulicy Św. Bonifacego w rejonie pętli autobusowej. Na Pradze Południe powstanie pięć stacji: przy placu Szembeka, przy ulicach Grochowskiej, Gen. Abrahama, przy skrzyżowaniach ulic Afrykańskiej i Egipskiej oraz Rechniewskiego i Jeziorańskiego.
Dodatkowo stacja z Lubelskiej zostanie przeniesiona na Rondo Wiatraczna. Kolejne pięć stacji znajdzie się w Ursusie w okolicy Urzędu Dzielnicy, przy stacjach PKP Ursus i Ursus Niedźwiadek, przy skrzyżowaniu ulic Skoroszewskiej i Prystora oraz przy Ośrodku Sportu i Rekreacji. Dwie nowe stacje powstaną w Wilanowie, przy skrzyżowaniach ulic Sytej i Vogla oraz alei Wilanowskiej i Jana Sobieskiego. Ostatnia nowa stacja usytuowana będzie przy ulicy Redutowej na Woli.
Wszystkie wpływy z Veturilo przeznaczane na rozwój infrastruktury rowerowej. To ponad 2 mln zł rocznie. - Nadal będziemt rozbudowywać naszą infrastrukturę, by jak najbardziej ułatwić rowerzystom podróżowanie po mieście. W tym roku powstało kilka kilometrów dróg rowerowych i trwają prace przy budowie kilkudziesięciu kolejnych – mówi prezydent Gronkiewicz-Waltz.
W tym roku oddano do użytku 7,3 km nowych odcinków. W budowie jest jeszcze 30,4 km nowych dróg, ciągów i pasów rowerowych. W sumie do końca roku dla warszawskich rowerzystów powstanie lub będzie w trakcie realizacji do 70 km tras (w tym także ważne remonty, np. Rodowicza-Anody).
W tej chwili w Warszawie jest ok. 380 km dróg i pasów rowerowych. W tym roku oddano dotąd do użytku nowe drogi rowerowe na ulicach Konstruktorskiej, Panny Wodnej, Drawskiej i na Osiedlu Królewska. Nowy ciąg pieszo – rowerowy powstał na ulicy Nowozabielskiej.
W tym roku pasy i kontrapasy pojawiły się na ulicach Mokotowskiej, Saskiej, Dawidowskiego, Markowskiej, Imbirowej i Sójki oraz Posagu Siedmiu Panien. W trakcie realizacji są kolejne – m.in. Al. Wojska Polskiego i Wóycickiego. W planach jest jeszcze 16,4 km dróg, które są na różnych etapach projektowania.
W tym sezonie miasto ustawiło ponad 700 stojaków rowerowych, pojawiły się również podpórki rowerowe, ułatwiające oczekiwanie na zmianę świateł na skrzyżowaniu. A na kilku szlakach rowerowych zostaną zamontowane liczniki służące do dokładnych pomiarów ruchu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.