W tym roku gotowe 24 dworce
Inwestycje warte 460 mln zł finalizuje w 2015 r. PKP. W środę otwarto nowy Dworzec Warszawa Zachodnia.
Nowy dworzec ulokowany niemal całkowicie pod ziemią to tylko część dużej inwestycji realizowanej przez PKP wspólnie z deweloperem HB Reavis. W bezpośrednim sąsiedztwie powstaje bowiem kompleks biznesowy West Station. To dwa 14-piętrowe budynki o powierzchni 68,4 tys. metrów. Mają być gotowe w 2016 oraz 2017 roku. Cały kompleks ma być wart 650 mln zł.
Jeszcze większą inwestycją będzie Warszawa Gdańska: razem z dworcem na granicy Żoliborza i Śródmieścia powstanie kompleks biurowy wart blisko 2,2 mld zł. Zbuduje go firma Ghelamco.
W tym roku PKP finalizuje 24 inwestycje. Do tej pory zakończono prace m.in. przy dworcach w Bydgoszczy, Rawiczu, Jaworzynie Śląskiej, Pile, Kaliszu. W najbliższych dwóch tygodniach gotowe będą dworce Kraków-Płaszów i Kędzierzyn-Koźle. Przed świętami zakończy się ostatni etap modernizacji Dworca Centralnego w Warszawie. Ten rok przynosi także uruchomienie pierwszych czterech tzw. dworców systemowych (składające się z modułów): w Nasielsku, Mławie, Strzelcach Krajeńskich oraz w Ciechanowie.
– W przyszłym roku planujemy zakończenie sześciu inwestycji dworcowych i rozpoczęcie kolejnych 17 – informuje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP. Przyszłoroczny budżet na tego typu przedsięwzięcia to 337 mln zł. Oddane do eksploatacji zostaną dworce: Puławy-Miasto, Olsztyn Zachodni, Wieliczka, Grodzisk Mazowiecki i Szczecin Główny (w dwóch ostatnich to drugi etap inwestycji) oraz Inowrocław.
PKP pozbywa się także niepotrzebnych nieruchomości. W ub.r. przeprowadziła w sumie ponad 300 transakcji. Sprzedawała m.in. niepotrzebne dworce, na sprzedaż wystawiane są także mieszkania. W tym roku zostało sprzedanych blisko 500 nieruchomości za prawie 170 mln zł. W przyszłym przychody z tego źródła mają być podobne.
Najbardziej zyskownymi przedsięwzięciami powinny się jednak okazać projekty deweloperskie. Do tej pory zakończono dwa: budowę nowych dworców z galeriami handlowymi w Poznaniu i Katowicach. W realizacji są projekty Gdynia Międzytorze i Wrocław Świebodzki. Ten ostatni obejmuje zarówno nowoczesną zabudowę, jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji Dworzec Świebodzki. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.