Zielona fala dłuższa
Dzięki przebudowie centrum sterowania ruchem ZDM możliwa jest modernizacja Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i objęcie nim kolejnych kilkadziesiąt skrzyżowań.
Obecnie Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) obejmuje 268 skrzyżowań. Na system składają się dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne.
Dzięki ZSZR możliwe jest skuteczniejsze utrzymanie płynności ruchu, poprawa warunków ruchu i jego uporządkowanie, ale też skrócenie czasu przejazdu. Ważne jest również bezpieczeństwo. Sygnalizacje świetlne premiują kierowców przestrzegających przepisy: koordynacja świateł jest ustawiona tak, by zapewnić płynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalną prędkością, czyli w większości przypadków – 50 km/h. Ci, którzy łamią przepisy i jadą szybciej, prawdopodobnie natrafią na czerwone światło.
Pierwszym krokiem pozwalającym na jego rozwój była modernizacja centrum sterowania ruchem Zarządu Dróg Miejskich. To serce systemu - na dużych ekranach, wyświetlane są obrazy z kamer drogowych. Choć system działa automatycznie, operator może na bieżąco monitorować pracę urządzeń, zarządzać informacją o stanie ruchu i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w parametrach sterowania ruchem.
Teraz jest tam aż 12 monitorów, pozwalających na bieżącą detekcję zdarzeń i reagowanie na nie na bieżąco. Dodatkowo wprowadzona została łączność radiowa, która umożliwia lepszą wymianę informacji między centrum a pogotowiem drogowym. Unowocześniony i rozbudowany został także system kamer – teraz pozwalają na podgląd sytuacji z 89 skrzyżowań (wcześniej obejmowały tylko 20). Dane, które często są potrzebne służbom porządkowym, będą dłużej przechowywane w systemie: okres przechowywania jest teraz wydłużony z 30 do 45 dni. Obraz jest też nieporównywalnie bardziej dokładny niż na starych kamerach.
– System zarządzania ruchem stale się powiększa. W kolejnych latach obejmie co najmniej 40 dodatkowych skrzyżowań. Dzięki temu zapewnimy na kilkunastu ciągach ulic zieloną falę i system pozwalający dynamicznie reagować na ruch – deklaruje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Kompleksowa modernizacja i włączenie do systemu czeka w pierwszej kolejności m.in. skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej oraz cztery skrzyżowania wzdłuż ul. Modlińskiej – uzupełnia.
Trwa również modernizacja elementów istniejącego systemu. Na 30 skrzyżowaniach wymieniony został stary sprzęt sygnalizacyjny. W ciągu 2 lat wymienione będą również tablice zmiennej treści w tunelu Wisłostrady i na pozostałych ciągach objętych systemem. Nowe tablice nie będą miały limitu znaków. Dzięki temu kierowcom przekazywane będą pełne informacje o utrudnieniach na drodze. W tunelu Wisłostrady pojawi się też nowe, LED-owe oświetlenie i zasilanie awaryjne, które pozwoli na działanie wielkogabarytowych urządzeń odpowiadających za bezpieczeństwo w tunelu nawet podczas awarii prądu.
Planowany jest także pilotaż systemu informującego rowerzystów o zalecanej prędkości, z którą należy jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu otrzymać światło zielone. System powstanie do 2020 i obejmie 30 skrzyżowań. Specjalne tablice będą rejestrować rowerzystę i przekazywać informację do sterownika.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.