Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Zielona fala dłuższa

koz 10-08-2018, ostatnia aktualizacja 10-08-2018 08:57

Dzięki przebudowie centrum sterowania ruchem ZDM możliwa jest modernizacja Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i objęcie nim kolejnych kilkadziesiąt skrzyżowań.

źródło: materiały prasowe

Obecnie Zintegrowany System Zarządzania Ruchem (ZSZR) obejmuje 268 skrzyżowań. Na system składają się dziesiątki kamer monitoringu, stacje pomiarowe i tablice zmiennej treści. System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego programy sygnalizacji. Koordynuje też ciągi komunikacyjne.

Dzięki ZSZR możliwe jest skuteczniejsze utrzymanie płynności ruchu, poprawa warunków ruchu i jego uporządkowanie, ale też skrócenie czasu przejazdu. Ważne jest również bezpieczeństwo. Sygnalizacje świetlne premiują kierowców przestrzegających przepisy: koordynacja świateł jest ustawiona tak, by zapewnić płynny przejazd pojazdom poruszającym się z dopuszczalną prędkością, czyli w większości przypadków – 50 km/h. Ci, którzy łamią przepisy i jadą szybciej, prawdopodobnie natrafią na czerwone światło.

Pierwszym krokiem pozwalającym na jego rozwój była modernizacja centrum sterowania ruchem Zarządu Dróg Miejskich. To serce systemu - na dużych ekranach, wyświetlane są obrazy z kamer drogowych. Choć system działa automatycznie, operator może na bieżąco monitorować pracę urządzeń, zarządzać informacją o stanie ruchu i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w parametrach sterowania ruchem.

Teraz jest tam aż 12 monitorów, pozwalających na bieżącą detekcję zdarzeń i reagowanie na nie na bieżąco. Dodatkowo wprowadzona została łączność radiowa, która umożliwia lepszą wymianę informacji między centrum a pogotowiem drogowym. Unowocześniony i rozbudowany został także system kamer – teraz pozwalają na podgląd sytuacji z 89 skrzyżowań (wcześniej obejmowały tylko 20). Dane, które często są potrzebne służbom porządkowym, będą dłużej przechowywane w systemie: okres przechowywania jest teraz wydłużony z 30 do 45 dni. Obraz jest też nieporównywalnie bardziej dokładny niż na starych kamerach.

– System zarządzania ruchem stale się powiększa. W kolejnych latach obejmie co najmniej 40 dodatkowych skrzyżowań. Dzięki temu zapewnimy na kilkunastu ciągach ulic zieloną falę i system pozwalający dynamicznie reagować na ruch – deklaruje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Kompleksowa modernizacja i włączenie do systemu czeka w pierwszej kolejności m.in. skrzyżowanie Marszałkowskiej i Królewskiej oraz cztery skrzyżowania wzdłuż ul. Modlińskiej – uzupełnia.

Trwa również modernizacja elementów istniejącego systemu. Na 30 skrzyżowaniach wymieniony został stary sprzęt sygnalizacyjny. W ciągu 2 lat wymienione będą również tablice zmiennej treści w tunelu Wisłostrady i na pozostałych ciągach objętych systemem. Nowe tablice nie będą miały limitu znaków. Dzięki temu kierowcom przekazywane będą pełne informacje o utrudnieniach na drodze. W tunelu Wisłostrady pojawi się też nowe, LED-owe oświetlenie i zasilanie awaryjne, które pozwoli na działanie wielkogabarytowych urządzeń odpowiadających za bezpieczeństwo w tunelu nawet podczas awarii prądu.

Planowany jest także pilotaż systemu informującego rowerzystów o zalecanej prędkości, z którą należy jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu otrzymać światło zielone. System powstanie do 2020 i obejmie 30 skrzyżowań. Specjalne tablice będą rejestrować rowerzystę i przekazywać informację do sterownika.

zw.com.pl

Najczęściej czytane