Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Komunikacja miejska kosztowała Warszawę 2,6 mld złotych

mk 27-10-2008, ostatnia aktualizacja 27-10-2008 14:51

1,2 mld zł w 2007 roku wydał stołeczny Ratusz na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Warszawie; w roku 2008 będzie to 1,4 mld zł - poinformowała w poniedziałek prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Na terenie węzła komunikacyjnego nad otwartą w sobotę stacją metra Młociny odbyła się konferencja podsumowująca zmiany w komunikacji miejskiej po dwóch latach rządów Gronkiewicz-Waltz.

Otwarcie ostatnich czterech stacji (Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny) I linii metra i największego węzła komunikacyjnego w stolicy (zajezdnia tramwajowa, autobusowa, parking na 1000 aut) oraz zakup nowego taboru - to tylko niektóre inwestycje komunikacyjne zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat - przekonywała Gronkiewicz-Waltz.

W latach 2007-2008 na inwestycje komunikacyjne w Warszawie wydano następujące kwoty: Zarząd Transportu Miejskiego - 892 mln zł, Tramwaje Warszawskie - 277 mln, Miejskie Zakłady Autobusowe - 260 mln oraz Metro Warszawskie - 30 mln.

Od marca 2007 r. na ulice Warszawy wyjechało 400 nowych autobusów. "Od września 2008 r. trwa dostawa kolejnych 150. Skończy się w połowie grudnia, dzięki temu po dwóch latach kadencji na ulicach przybędzie 550 nowych autobusów - to oznacza, że wymieniliśmy niemal jedną trzecią taboru. Do Euro 2012 znikną wszystkie wysłużone Ikarusy" - mówiła Gronkiewicz-Waltz.

W ciągu dwóch ostatnich lat Warszawie przybyło 45 nowych tramwajów, w tym 15 niskopodłogowych. - Miesiąc temu ogłosiliśmy jeden z największych w Europie przetargów na dostawę 186 niskopodłogowych tramwajów, które dostarczone będą w latach 2010-2012 - zapowiedziała prezydent Warszawy.

Przypomniała o wydłużeniu godzin kursowania metra w nocy w weekendy do godz. 3 nad ranem; pociągi kursowały najpierw co 30 minut, a obecnie co 15 min. Od lutego 2007 r. z nocnego metra skorzystało około miliona pasażerów. - Średnio w ciągu każdego weekendu jest to 11 tysięcy pasażerów - powiedziała Gronkiewicz-Waltz.

Pytana, co robią władze miasta, aby zmniejszyć tłok w wagonach metra, Gronkiewicz-Waltz poinformowała, że zwrócono się do Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów z 60 do 80 km/h. - Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów - wyjaśniła.

Jak poinformowano, żeby ułatwić dojazd do centrum pasażerom komunikacji miejskiej, w najbliższym czasie zostaną wyznaczone pasy tylko dla autobusów na Trasie Łazienkowskiej i w Al. Jerozolimskich.

Stołeczny Ratusz chce także, aby w listopadzie w pociągach Kolei Mazowieckich do Pruszkowa i Sulejówka zaczął obowiązywać bilet aglomeracyjny - wspólny bilet na kolej i komunikację w Warszawie. Bilety te mają obowiązywać także w pociągach Kolei Mazowieckich kursujących między Pruszkowem a Sulejówkiem. Obecnie na tej trasie, z biletu aglomeracyjnego, można korzystać tylko w wagonach SKM.

- Stawiamy na komunikację i transport publiczny, wszystkie te działania pokazują, że chcemy ją usprawnić i podnieść standard. Jest przed nami dużo do zrobienia, ale te dwa lata są udane - podsumowała Gronkiewicz-Waltz.

PAP

Najczęściej czytane