Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Buspasy z kamerami

Konrad Majszyk 04-08-2009, ostatnia aktualizacja 05-08-2009 20:59

Ratusz wytacza wojnę piratom blokującym pasy dla autobusów. Nagrają ich kamery i posypią się mandaty. Na Trasie W-Z buspasy zostaną już na stałe. We wrześniu drogowcy otworzą najdłuższy – na Trasie Łazienkowskiej.

Centrum warszawy dla komunikacji czy samochodów? 14 km to łączna długość pasów autobusowych w Warszawie. Dzisiaj w stolicy jest tylko 15 pasów autobusowych – m.in. na Modlińskiej, Sobieskiego, Kasprzaka i w Al. Jerozolimskich. Kierowcy trzymają się od nich z daleka tylko na widok policjanta albo fotoradaru. Łączna długość buspasów w Madrycie to 104 km, a w Berlinie – 102 km.
źródło: Życie Warszawy
Centrum warszawy dla komunikacji czy samochodów? 14 km to łączna długość pasów autobusowych w Warszawie. Dzisiaj w stolicy jest tylko 15 pasów autobusowych – m.in. na Modlińskiej, Sobieskiego, Kasprzaka i w Al. Jerozolimskich. Kierowcy trzymają się od nich z daleka tylko na widok policjanta albo fotoradaru. Łączna długość buspasów w Madrycie to 104 km, a w Berlinie – 102 km.
autor: Dudek Jerzy
źródło: Fotorzepa

Ratusz przypomniał sobie o niespełnionych obietnicach wobec pasażerów. W sprawie buspasów prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz naradzała się w tym tygodniu z jej najbliższymi współpracownikami. Jakie są ustalenia? Przed przyszłorocznymi wyborami miasto ma pokryć sieć pasów tylko dla komunikacji miejskiej.

Królestwo autobusów?

Zarząd Transportu Miejskiego wyznaczył tymczasowe buspasy przy okazji remontu Trasy W-Z. Od 31 sierpnia do 15 października jej kolejne wyremontowane odcinki będą włączane do ruchu. Już wiadomo: buspasy nie znikną.

– Na stałe zostanie pas autobusowy w al. Solidarności, od Okopowej do pl. Bankowego, i na Radzymińskiej, między Trocką i Dworcem Wileńskim – mówi miejski inżynier ruchu Janusz Galas.

Do 17 sierpnia będzie też gotowy projekt najdłuższego dotychczas buspasa w Warszawie: na 7-kilometrowym odcinku Trasy Łazienkowskiej, od Grójeckiej na Ochocie do Kinowej na Pradze-Południe (o tym projekcie jest mowa od ubiegłego roku). Z wyliczeń ratusza wynika, że przejazd autobusem Trasą Łazienkowską skróci się w szczycie o 15 minut!

– Jest szansa, że buspas na Trasie Łazienkowskiej uda się uruchomić z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu, czyli 22 września – mówi „ŻW” wicedyrektor ZTM Andrzej Franków. – Wszystko zależy jednak od tego, jak szybko potoczą się procedury – zastrzega.

W Warszawie buspasy są ostentacyjnie bojkotowane przez kierowców samochodów. Mimo to na Trasie Łazienkowskiej nie będzie znanych z zachodnich miast krawężników, które uniemożliwiają wjazd samochodu na buspas. Czemu?

– Dla samochodu jadącego 80 km/godz. krawężnik mógłby być niebezpieczną przeszkodą – twierdzi inż. Galas.

– Przez krawężniki jest problem z odśnieżaniem. Poza tym zamiast zakazów trzeba budować świadomość społeczną – mówi dyr. Franków.

Wjedziesz – mandat

Buspasy to jednak zmora kierowców. Czy urzędnicy mają nadzieję, że dzięki rozwiniętej „świadomości społecznej„ tkwiący w korku dresiarz nie zjedzie na pas autobusowy?

– Nie. I dlatego planujemy, że buspasy będą monitorowane przez kamery – odpowiada rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk. – Na moście Poniatowskiego albo ul. Modlińskiej kierowcy respektują buspasy, tylko jeśli przy jezdni stoi fotoradar – przyznaje.

Na razie nie wiadomo, czy na Trasie Łazienkowskiej pojawi się monitoring stały czy mobilny. Biuro Drogownictwa i Komunikacji zrobiło już dla ratusza rozpoznanie rynku, dzięki czemu urzędnicy znają systemy, ceny i producentów. Z analizy wynika, że zakup błyskawicznie się zwróci dzięki wpływom z mandatów.

Kolejne pasy dla autobusów mają pojawić się na przełomie 2009 i 2010 roku. Według naszych ustaleń, ratusz zaktualizował listę o zupełnie nową lokalizację: pas wzdłuż Puławskiej – w stronę centrum – od granicy miasta aż do al. Wilanowskiej. Kiedy pomysł wejdzie w życie, dojazd samochodem do centrum od strony Piaseczna zamieni się w koszmar. ZTM obiecuje, że zapewni alternatywę: wygodne i klimatyzowane autobusy.

Poza tym buspasy mają się pojawić na Trasie AK, ul. Belwederskiej i w Al. Jerozolimskich (patrz mapka). – Malowanie i znakowanie pasów będzie dla nas priorytetem – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Grażyna Lendzion.

Zlecone przez ratusz badania opinii wykazały, że 70 proc. warszawiaków popiera priorytet dla komunikacji miejskiej. Mimo to ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz już kilka razy w ostatniej chwili wycofywała się z pomysłu.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane