Powrót na Okęcie?
Porty Lotnicze dopuściły do przetargu na dokończenie Terminalu 2 firmy, które już raz z tej budowy zostały wyrzucone.
Kiedy dyrektor Państwowych Portów Lotniczych Michał Marzec obejmował stanowisko w lutym 2008 roku, odciął się od wyrzuconego z budowy rok wcześniej hiszpańskiego konsorcjum Ferrovial, Budimex i Lamela. Marzec odmówił im wówczas kontraktu. Historia zatoczyła jednak koło: dziś Hiszpanie znów stoją u bram.
Dziewięciu oferentów złożyło w piątek wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu na dokończenie Terminalu 2. Wśród nich znowu są „starzy znajomi”, czyli Ferrovial i Budimex-Dromex (w lipcu doszło do fuzji, w wyniku której Budimex połączył się z Budimeksem-Dromeksem). Jako trzeci uczestnik w tym konsorcjum występuje Mostostal Kraków.
Czy nie zanosi się na karykaturę kluczowej dla przygotowań do Euro 2012 w Warszawie inwestycji? Czy firmy, z którymi z hukiem rozwiązano umowę za 249 mln dolarów, tę budowę skończą, tylko za wyższą cenę?
– Rozbudowa Terminalu 2 nie powinna wyglądać w ten sposób – ocenia Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Problem w tym, że tego oferenta w świetle polskiego prawa nie da się wykluczyć. Wciąż trwa bowiem sądowy spór o to, kto ponosi winę za fiasko tamtego kontraktu – wyjaśnia.
Specjaliści wskazują też drugą przyczynę bałaganu (wytykaną przez NIK) – niejasności wokół wskazania Hiszpanów na wykonawcę w 2002 roku, kiedy dyrektorem Portów Lotniczych był Zbigniew Lesiecki (sprawą interesowali się śledczy, ale postępowanie utknęło, bo były dyrektor nie żyje).– Prawo zamówień publicznych zezwala na wykluczenie danego oferenta z przetargu, jeśli ten nie wywiązał się z zamówienia publicznego. Konsorcjum zostało w 2002 roku wskazane w innym trybie – twierdzi rzecznik Portów Lotniczych Jakub Mielniczuk.
Porty Lotnicze planują podpisać umowę z wykonawcą do końca roku. Przetarg obejmuje dokończenie pirsu południowego – to widoczny z estakad lotniskowych „szkielet” budynku, który stoi od strony dawnej Etiudy – i budowę pirsu centralnego, czyli łącznika między Terminalem 1 a 2. Zakończenie prac planowane jest na grudzień przyszłego roku.
Po zakończeniu inwestycji pasażerowie oczekujący na wejście do samolotu będą mieli do dyspozycji przestronną halę o długości 725 metrów. Linie lotnicze i pasażerowie zyskają 11 nowych prowadzących do samolotów rękawów, zlokalizowanych w pirsie południowym i centralnym. Łączna liczba rękawów wyniesie 27. Tzw. gejtów będzie 45.
Łączna powierzchnia użytkowa Terminalu 1 i 2 wyniesie 140 tys. mkw.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.