Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tory dla autobusów na WuZetce

Konrad Majszyk 30-08-2009, ostatnia aktualizacja 30-08-2009 22:31

Od dzisiaj znów jeździmy Trasą W-Z. Tramwaje i autobusy stają na wspólnych przystankach. Motorniczy i kierowcy trenowali mijanie. Specjalnie oznakowany został groźny przystanek pod Starówką.

źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
*Pasażer idący na Starówkę z niebezpiecznego przystanku
autor: Kuba Kamiński
źródło: Fotorzepa
*Pasażer idący na Starówkę z niebezpiecznego przystanku

Ruch ma wrócić na most Śląsko-Dąbrowski dziś o godz. 4 – tak obiecują władze Warszawy.

Między pl. Bankowym i parkiem Praskim ciągnie się wspólny pas autobusowo-tramwajowy (tzw. PAT). Korzystają z niego autobusy linii 190 i Z-2 oraz tramwaje 4, 23 i 26. Auta mają dla siebie po jednym pasie w każdą stronę. Trasy W-Z kierowcy powinni więc raczej unikać.

Remont tego newralgicznego odcinka Trasy W-Z trwa od połowy marca. Mimo że PAT ułatwi życie pasażerom, a prace odbywają się zgodnie z harmonogramem, uroczystego przecięcia wstęgi nie było. Dlaczego? Podczas tej inwestycji nie udało się uniknąć rozwiązań prowizorycznych (patrz ramka). Oficjele nie chcą się z tego tłumaczyć.

Prezydent przy „misiach”

Urzędnicy zorganizowali za to półoficjalny przejazd. Dzisiaj o godz. 8 z przystanku przy parku Praskim mają pojechać tramwajem z warszawiakami wiceprezydent Jacek Wojciechowicz i koordynator remontów Wiesław Witek. Być może dołączy też do nich prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.

W sobotę i niedzielę po torowisku jeździły na próbę tramwaje wszystkich typów: od niskopodłogowej PESY z 2007 roku do pojazdu 13N z lat 60. ubiegłego wieku. Tramwaje mijały się na torowiskach z autobusami różnych typów. PAT to w Warszawie nowość. Chodziło o to, żeby sprawdzić, czy nie dojdzie do „przycierek”.

– Testy odbywały się w różnych konfiguracjach taboru, żeby uniknąć jakichkolwiek niemiłych niepodzianek. Trasa W-Z jest gotowa do przyjęcia ruchu – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Karos.

Czy wszystko poszło jednak zgodnie z planem? Według naszych ustaleń, kierowcy autobusów zgłaszali problemy z podjazdem do superkrawężników peronowych na wspólnych przystankach przy pl. Bankowym i „misiach“. Krawężniki są tam tak wyprofilowane, żeby autobus znalazł się przy samej krawędzi, co ma ułatwić wsiadanie. Nie zawsze się udawało. Według Marcina Wiśniewskiego z firmy ZUE Kraków, kierowcy autobusów muszą zmienić technikę podjazdu.

Uwaga na przystanki

Wczoraj po południu na Trasie W-Z po torach z głuchym łoskotem jeździła już tylko szlifierka torowa. W tym samym czasie drogowcy malowali pasy i ustawiali znaki. Wzdłuż Trasy W-Z warszawiacy zobaczą np. nowe niebieskie tablice informacyjne, na których PAT jest oznakowany sylwetką tramwaju i autobusu.

W specjalny sposób zostały też oznakowane niebezpieczne przystanki u wylotu tunelu pod Starówką. Autobusy i tramwaje staną tam na przystanku bez wysepki. Pasażerowie wychodzą więc z tramwaju i – to nowość – z autobusu prosto na jezdnię. Kierowców informuje o tym łamana, zygzakowata linia na asfalcie oraz żółta tablica z „ludzikiem” wychodzącym z autobusu. Przez kilka dni bezpieczeństwa mają tutaj pilnować policjanci.

Zbliżenie

plusy

+ priorytet dla komunikacji: wytyczenia pasów autobusowo-tramwajowych, które w Krakowie są znane od lat

+ zwiększenie przepustowości Trasy W-Z (w dwuwagonowym tramwaju mieści się do 240 osób, a przegubowym autobusie – ponad 150)

+ nowe sygnalizatory i przejście dla pieszych, m.in. przy Muzeum Niepodległości

+ koordynacja robót tramwajowych z drogowymi na moście Śląsko-Dąbrowskim

minusy

– brak docelowego układu przystanków pod Starówką, z powodu którego pasażerowie wysiadają prosto na jezdnię (prace projektowe wstrzymano)

– brak docelowych wiat przystankowych na pl. Bankowym i przy parku Praskim (Tramwaje Warszawskie obiecują ich montaż w 2010 roku)

– brak tablic elektronicznej informacji pasażerskiej (mają się pojawić w 2010 roku)

– brak planowanego tramwajowego łącznika między Trasą W-Z a pętlą Zoo (ma powstać w 2010 roku, ale tylko w wersji prowizorycznej: na 2 – 3 lata)

Życie Warszawy

Najczęściej czytane