Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Modlin wymodlił lotnisko

Robert Biskupski 10-09-2009, ostatnia aktualizacja 11-09-2009 16:00

Pierwsze samoloty mają wylądować w Modlinie już wiosną 2012 r. Ciężko będzie tam jednak dojechać, bo droga S7 do Gdańska będzie w budowie, a odcinek S17 do Zakroczymia – w planach.

Na lotnisko najlepiej pociągiem. Przejazd koleją z Okęcia do Modlina ma zająć ok. 45 min. Do pociągu będziemy mogli wsiąść na stacjach: Służewiec, Rakowiec, Warszawa Zachodnia, Ochota, Śródmieście, Powiśle, Stadion, Warszawa Wschodnia, Praga, Toruńska, Płudy, Choszczówka, Legionowo, Chotomów, Janówek, Nowy Dwór Maz. Do metra będziemy mogli przesiąść się na stacji Warszawa-Śródmieście. Samochodem pojedziemy natomiast przez Łomianki, Palmiry i Czosnów. W okolicach Zakroczymia musimy skręcić w drogę krajową nr 62 w kierunku Nowego Dworu Maz.
źródło: Życie Warszawy
Na lotnisko najlepiej pociągiem. Przejazd koleją z Okęcia do Modlina ma zająć ok. 45 min. Do pociągu będziemy mogli wsiąść na stacjach: Służewiec, Rakowiec, Warszawa Zachodnia, Ochota, Śródmieście, Powiśle, Stadion, Warszawa Wschodnia, Praga, Toruńska, Płudy, Choszczówka, Legionowo, Chotomów, Janówek, Nowy Dwór Maz. Do metra będziemy mogli przesiąść się na stacji Warszawa-Śródmieście. Samochodem pojedziemy natomiast przez Łomianki, Palmiry i Czosnów. W okolicach Zakroczymia musimy skręcić w drogę krajową nr 62 w kierunku Nowego Dworu Maz.
źródło: Materiały Inwestora

Wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę lotniska w Modlinie. Jednak jego otwarcie wymagać będzie od samorządowców nie lada wysiłku. W ciągu dwóch lat muszą bowiem nie tylko wybudować terminal, pas startowy i budynki gospodarcze, ale też zapewnić pasażerom odpowiednią komunikację z portem lotniczym na Okęciu i stolicą.

– Obiekty w Modlinie i na Okęciu mają się uzupełniać, więc połączenie między nimi musi być doskonale skoordynowane – mówi wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

Szybka trasa, ale nie teraz

Na razie samochodem z Warszawy do Modlina dojechać można drogą na Gdańsk, ekspresową tylko z nazwy. W przyszłości ma się to zmienić.

– Planujemy budowę północnego wylotu trasy S7, przez Chomiczówkę, skrajem Puszczy Kampinoskiej w Łomiankach i dalej przez Kiełpin w kierunku Gdańska – mówi wojewoda. – Nie powstanie jednak przed końcem 2012 r., bardziej prawdopodobny jest rok 2013.

Wojewoda i marszałek Mazowsza zgłosili również pomysł, by przedłużyć na północ trasę S17, prowadzącą z Lwowa do Warszawy. Miałaby biec z Marek, przez węzeł Głębocka (część Trasy Olszynki Grochowskiej), do Zakroczymia, który leży obok planowanego lotniska. Tam łączyłaby się z S7.

– To jednak dopiero są plany – zastrzega wojewoda. – Najwcześniej uda nam się zdobyć na to środki w następnym budżecie unijnym, czyli w latach 2014 – 2020.

Kolej na kolej

Najbardziej realnie wygląda stworzenie połączenia kolejowego między Okęciem a Modlinem. Kolejarze twierdzą, że za dwa lata Okęcie będzie połączone z siecią kolejową. A w Modlinie trzeba wybudować tylko 5 km torów do linii Warszawa – Gdańsk. – Planujemy też wyremontować bocznicę i wybudować w Modlinie stację kolejową – mówi marszałek Mazowsza Adam Struzik.

– Prace na torach do Modlina zostaną ukończone w październiku 2010 r. – mówi rzecznik Polskich Linii Kolejowych Krzysztof Łańcucki. – Przygotujemy również rozjazdy umożliwiające dojazd do lotniska Modlin. Remont linii do Nasielska miał się jednak zakończyć w tym roku, a prace nie przekroczyły jeszcze Legionowa. Problem może być również z budową łącznika kolejowego. Jeśli nie ma się przecinać z drogą krajową 62, musi zostać zbudowany wiadukt w Pomiechówku. – Nikt jeszcze z nami o tym nie rozmawiał – mówi szef mazowieckiej GDDKiA Wojciech Dąbrowski.

Nową trasą kursować ma 16 nowoczesnych, klimatyzowanych pociągów, co pół godziny. Ale już przez pierwsze dwa lata z lotniska w Modlinie ma korzystać ok. 1,8 mln pasażerów rocznie, czyli 5 tys. dziennie. Jeśli więc Kolei Mazowieckich nie wspomoże SKM i PKP, do pociągów trudno będzie się wepchnąć.

Nowe lotnisko ma kosztować ok. 400 mln zł: 50 mln wyłoży samorząd województwa mazowieckiego, ponad połowę da Unia Europejska.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane