Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tramwajarze ciągną kasę

Konrad Majszyk 18-09-2009, ostatnia aktualizacja 20-09-2009 14:19

Ratusz ubiega się o 763 mln zł z Unii na cztery tramwajowe projekty. Przed Euro 2012 Tramwaje Warszawskie mają wyremontować tory przy Stadionie Narodowym i al. Jana Pawła II. Czy zbudują też most?

autor: Danuta Matloch
źródło: Fotorzepa
W przyszłym roku do Warszawy mają dotrzeć pierwsze ze 186 zamówionych za 1,5 mld zł tramwajów (całość dostawy do 2013 roku). Do tego czasu miasto powinno wyremontować jak najwięcej tras tramwajowych, żeby dostosować je standardem do nowego taboru. W ratuszu powstała zaskakująca koncepcja powierzenia Tramwajom Warszawskim nie tylko remontów – m.in. torów na Targowej i Zielenieckiej – ale też budowy od podstaw Trasy Mostu Krasińskiego.
źródło: Życie Warszawy
W przyszłym roku do Warszawy mają dotrzeć pierwsze ze 186 zamówionych za 1,5 mld zł tramwajów (całość dostawy do 2013 roku). Do tego czasu miasto powinno wyremontować jak najwięcej tras tramwajowych, żeby dostosować je standardem do nowego taboru. W ratuszu powstała zaskakująca koncepcja powierzenia Tramwajom Warszawskim nie tylko remontów – m.in. torów na Targowej i Zielenieckiej – ale też budowy od podstaw Trasy Mostu Krasińskiego.
W 2012 r. mostem Północnym mają jeździć tramwaje. Czy uda się zgrać budowę przeprawy i torów?
źródło: materiały prasowe
W 2012 r. mostem Północnym mają jeździć tramwaje. Czy uda się zgrać budowę przeprawy i torów?

Tramwaje Warszawskie wyrastają na głównego inwestora w stolicy. W kolejną fazę wkracza remont torowisk na Trasie W-Z. Od godz. 4 w sobotę – czyli miesiąc przed czasem – tramwaje mają wrócić na ul. Towarową i Okopową (przez środek tzw. Kercelaka). Do 17 października zamknięty będzie już tylko odcinek al. Solidarności między ul. Okopową a byłym pedetem.

Deszcz pieniędzy z UE

Tramwajarze przygotowują się już do kolejnych inwestycji w latach 2010 – 2012. Ratusz chce pompować w tramwajowe spółki dostępne dotacje z UE. – Do połowy października złożymy do Ministerstwa Infrastruktury wnioski o dofinansowanie z unijnego Funduszu Spójności czterech tramwajowych projektów – mówi „ŻW” dyrektor Biura Funduszy Europejskich Michał Olszewski.

Na listę podstawową zgłoszone zostaną: modernizacja torowiska na ul. Targowej i al. Zielenieckiej między Dw. Wileńskim a Stadionem Narodowym (kwota dofinansowania to 150 mln zł); budowa nowego torowiska z Trasy Mostu Północnego wzdłuż ul. Światowida do Winnicy na Białołęce (267 mln zł). Po rozmowach z ministrem Cezarym Grabarczykiem te pieniądze są już dla Warszawy pewne.

Na liście dodatkowej znajdą się: dobiegający końca remont Trasy W-Z (216 mln zł); 40 ze 186 zamówionych tramwajów niskopodłogowych przystosowanych do obsługi pasażerów niepełnosprawnych (130 mln zł). Te pieniądze trafią do stolicy, jeśli innemu polskiemu miastu powinie się noga.

Tej jesieni Tramwaje Warszawskie obiecują podpisać umowę na projekt trasy obok Dworca Wileńskiego i Stadionu Narodowego. Prace mają ruszyć w przyszłym roku. Zgranie tej inwestycji z budową drugiej linii przy Dworcu Wileńskim będzie jednak bardzo trudne.

Do grudnia 2010 roku spółka obiecuje uzupełnienie sieci w rejonie budowanej trasy S8: mają powstać drugi tor na ul. Dywizjonu 303 i Kaliskiego (na Boernerowo) i brakujący odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich między Radiową a Górczewską.

Tramwaje kontra metro

Do planów tramwajarzy nieoczekiwanie wróciła modernizacja 10 km trasy tramwajowej wzdłuż al. Niepodległości, al. Jana Pawła II i ul. Broniewskiego, między pętlami Kielecka a Piaski. Jeszcze w czerwcu ratusz twierdził, że ta inwestycja odbędzie się „po Euro 2012“. A teraz...– W październiku ogłosimy przetarg na dokumentację projektową. Niewykluczone, że inwestycję przeprowadzimy przed Euro 2012 – mówi prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos.

Jak usłyszeliśmy, opracowanie ma zawierać m.in. propozycje osobnych tramwajowych skrętów na rondzie „Radosława” i u zbiegu al. Jana Pawła II z ul. Broniewskiego.

Według naszych informacji, wszystko zależy od losów drugiej linii metra. Urzędnicy przygotowują w zaciszu gabinetów awaryjny plan inwestycyjny w razie fiaska oprotestowanego przetargu na centralny odcinek drugiej linii metra.

Most zbuduje każdy?

Według ratusza, Tramwaje Warszawskie mają być inwestorem budowy linii, którą pasażerowie mają jeździć z mostu Północnego na Tarchomin (co 2,5 minuty w szczycie). Skąd pieniądze na ten cel? Oprócz dotacji unijnej mają pochodzić z kredytu zaciągniętego przez Tramwaje Warszawskie. Jego poręczeniem byłaby gigantyczna umowa przewozowa zawarta z miastem do 2027 roku. W czwartek radni zgodzili się na jej modyfikację.

To finansowy trick, dzięki któremu ratuszowi uda się nie obciążać miejskiego budżetu (z powodu kryzysu ratusz i tak zapowiedział 2,9 mld zł cięć inwestycyjnych do 2013 roku).

Władze miasta mają wreszcie pomysł – zdaniem opozycji karkołomny – powierzenia na tej zasadzie Tramwajom Warszawskim budowy Trasy Mostu Krasińskiego od pl. Wilsona do ul. Budowlanej. Czy ta spółka nadaje się do inwestycji drogowych? Według prezesa Karosa, trwają analizy prawne.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane