Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Fiasko na Towarowej

Konrad Majszyk 20-10-2009, ostatnia aktualizacja 21-10-2009 17:36

Klapą zakończył się przetarg na modernizację wiaduktu na ul. Towarowej – nad linią średnicową PKP. Tymczasem ten obiekt od siedmiu lat znajduje się na szczycie czarnej listy wiaduktów zagrożonych katastrofą budowlaną.

Wiadukt na Towarowej. Tutaj krzyżują się jezdnie i tory: kolejowe i tramwajowe
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
Wiadukt na Towarowej. Tutaj krzyżują się jezdnie i tory: kolejowe i tramwajowe

Wiadukt drogowy na ul. Towarowej – tuż obok pl. Zawiszy, nad torami linii średnicowej – to fragment tzw. śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. Z powodu fatalnego stanu technicznego od 2002 roku widnieje na liście obiektów do natychmiastowej przebudowy.

Czy wiadukt runie na tory

– Proszę obejrzeć ten wiadukt od spodu, z peronów stacji PKP Ochota. Przecież ten przejazd niedługo runie na tory! – niepokoi się czytelnik z Komorowa Jan Suchecki.

Zarząd Dróg Miejskich zaplanował na przyszły rok przebudowę wiaduktu – m.in. wymianę izolacji, jezdni i chodników, wzmocnienie podpór oraz uzupełnienie ubytków gzymsu. Na wniosek Tramwajów Warszawskich na Towarowej powstałby też trzeci tor (do skrętu w lewo, w stronę Dworca Centralnego).

Drogowcy unieważnili jednak jesienią kolejny przetarg na dokumentację projektową. Zgłosiła się tylko jedna firma, która nie spełniła wymagań. Według naszych informacji, to już czwarty nieudany przetarg na Towarową. ZDM przyznaje się do dwóch (poprzedni unieważniono w 2007 roku).

– Tuż po Nowym Roku ogłosimy kolejny przetarg na projekt – obiecuje rzeczniczka ZDM Urszula Nelken. – W przyszłym roku chcemy wybrać wykonawcę, który rozpocznie uzgodnienia z kolejarzami. Prace powinny ruszyć w 2010 roku – wylicza.

Według wykonanej dla ratusza ekspertyzy prof. Henryka Zobla z Politechniki Warszawskiej, stan wiaduktu na Towarowej na razie nie zagraża bezpieczeństwu użytkowników. Ekspertyza została jednak wykonana w 2006 roku. Czy jest wciąż aktualna? Nie wiadomo. Jak zapewniają jednak drogowcy, stan wiaduktu jest na bieżąco monitorowany.

Gdzie przenieść tramwaje

Dlaczego nikt nie chce się dotykać do wiaduktu? Drogowcy przyznają, że zadanie jest trudne. Dla dobra konstrukcji należałoby np. zwęzić przystanki albo kazać tramwajom zatrzymywać się w innym miejscu. Każdy zaproponowany wariant wzbudzi protesty pasażerów. Osobny problem to uzgodnienia z Polskimi Liniami Kolejowymi wyłączenia torów (linia średnicowa to najruchliwszy kolejowy odcinek w Polsce).

Biuro Drogownictwa i Komunikacji bada też warianty dociągnięcia Al. Jerozolimskich do pl. Zawiszy, od strony ronda Zesłańców, i budowy wiaduktów wzdłuż ul. Raszyńskiej i Towarowej. Na razie brak decyzji.

Czarna lista

Po zamknięciu w trybie awaryjnym w 2002 roku wiaduktu w Al. Jerozolimskich nad linią WKD w ratuszu powstała tzw. czarna lista wiaduktów do przebudowy. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wskazał wtedy, które obiekty wymagają natychmiastowych napraw albo wyburzenia i postawienia od nowa. Od tego czasu drogowcy naprawili pięć wiaduktów, odbudowa pięciu trwa, a trzy wciąż czekają.

Te wiadukty zostały odbudowane: ∑ Al. Jerozolimskie nad linią WKD ∑ al. Krakowska nad radomską linią PKP ∑ estakady bielańskie wzdłuż Wisłostrady ∑ Żelazna nad linią średnicową PKP ∑ wiadukt na Płowieckiej nad torami otwockiej linii PKP.

Odbudowa tych wiaduktów trwa: ∑ Andersa obok Dworca Gdańskiego (do końca 2011 roku) ∑ Modlińska nad torami do Elektrociepłowni Żerań i Kanałem Żerańskim (do marca 2011 roku) ∑ Powązkowska nad linią do Dworca Gdańskiego (co najmniej do końca tego roku) ∑ Trasa Toruńska nad Modlińską (do 2012 roku)

∑ Trasa Toruńska nad stacją PKP Praga i zakładami Żerań FSO (do 2012 roku).

Na tych wiaduktach prace jeszcze się nie zaczęły: ∑ Towarowa nad linią średnicową PKP i WKD ∑ Płochocińska nad odnogą Kanału Żerańskiego (do Fabetu) ∑ Marsa nad linią otwocką PKP.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane