Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pół ratusza i metro rusza

Konrad Majszyk 28-10-2009, ostatnia aktualizacja 29-10-2009 22:03

Tłumy oficjeli wzięły udział w podpisaniu kontraktu za 4,1 mld zł na linię między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Włosi i Turcy kupują już dla Warszawy tzw. superkrety.

Wyjścia z metra na rondzie ONZ ...
źródło: Życie Warszawy
Wyjścia z metra na rondzie ONZ ...
... i przy Dworcu Wileńskim. Po otwarciu drugiej linii wzrośnie ruch na pierwszej (skrzyżują się na dwóch połączonych korytarzami stacjach Świętokrzyska).  W 2010 roku ratusz ma ogłosić przetarg na 35 pociągów – czyli 210 wagonów – dla obu linii
źródło: Życie Warszawy
... i przy Dworcu Wileńskim. Po otwarciu drugiej linii wzrośnie ruch na pierwszej (skrzyżują się na dwóch połączonych korytarzami stacjach Świętokrzyska). W 2010 roku ratusz ma ogłosić przetarg na 35 pociągów – czyli 210 wagonów – dla obu linii

Marcin Ochmański z ratusza trzymał w zanadrzu zapasowy złoty długopis, gdyby ten właściwy się wypisał (jak przy traktacie lizbońskim).

O godz. 12.25 prezydent Warszawy podpisała w urzędzie Pragi-Północ przy ul. Kłopotowskiego ten największy samorządowy kontrakt w Polsce. Za 6,1 km tuneli i siedem stacji między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim Warszawa zapłaci 4 mld 117 mln zł. UE zwróci z tego stolicy 2 mld 973 mln zł.

– Ponad 300 tys. osób będzie jeździło tym odcinkiem każdego dnia – powiedziała prezydent Gronkiewicz-Waltz. – Trzymam kciuki, żeby stało się to za cztery lata. Będziecie czuć oddech warszawiaków na plecach – zwróciła się do wykonawcy.

Drugą linię zbuduje włosko-turecko-polskie konsorcjum firm Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Umowa zawiera precyzyjne daty związane z Euro 2012, np. przejazd przez skrzyżowanie przy Dw. Wileńskim musi zostać przywrócony do 31 marca 2012 roku. Kary za niedotrzymanie terminu mogą sięgnąć 15 proc. wartości kontraktu.

Wykonawca ma dziesięć miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego. Włosi i Turcy wybrali do współpracy cztery firmy projektowe, z którymi zawrą umowy w przyszłym tygodniu. Trwa też nabór polskich pracowników (część z nich przejdzie szkolenia we Włoszech).

Budowa powinna ruszyć we wrześniu 2010 roku. Dwa równoległe tunele mają drążyć jednocześnie trzy automatyczne tarcze – tzw. TBM – o długości 85 metrów i 6,7 metra średnicy, które będą przesuwały się pod ziemią ok. 20 metrów na dobę. Dwa „superkrety” zaczną drążyć tunele przy Dw. Wileńskim albo rondzie Daszyńskiego. Trzeci ruszy zapewne z Powiśla.

– Specjalnie dla tej budowy za dwa, trzy tygodnie zamówimy tarcze TBM w Niemczech, Austrii albo Kanadzie. Teraz porównujemy oferty – mówi nam dyrektor Astaldi na Europę Środkową Francesco Scaglione.

– Pod kątem rozbudowy metra są szkoleni studenci inżynierii lądowej i transportu – dodaje rektor Politechniki Warszawskiej Włodzimierz Kurnik.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane