Pół ratusza i metro rusza
Tłumy oficjeli wzięły udział w podpisaniu kontraktu za 4,1 mld zł na linię między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Włosi i Turcy kupują już dla Warszawy tzw. superkrety.
Marcin Ochmański z ratusza trzymał w zanadrzu zapasowy złoty długopis, gdyby ten właściwy się wypisał (jak przy traktacie lizbońskim).
O godz. 12.25 prezydent Warszawy podpisała w urzędzie Pragi-Północ przy ul. Kłopotowskiego ten największy samorządowy kontrakt w Polsce. Za 6,1 km tuneli i siedem stacji między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim Warszawa zapłaci 4 mld 117 mln zł. UE zwróci z tego stolicy 2 mld 973 mln zł.
– Ponad 300 tys. osób będzie jeździło tym odcinkiem każdego dnia – powiedziała prezydent Gronkiewicz-Waltz. – Trzymam kciuki, żeby stało się to za cztery lata. Będziecie czuć oddech warszawiaków na plecach – zwróciła się do wykonawcy.
Drugą linię zbuduje włosko-turecko-polskie konsorcjum firm Astaldi, Gülermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Umowa zawiera precyzyjne daty związane z Euro 2012, np. przejazd przez skrzyżowanie przy Dw. Wileńskim musi zostać przywrócony do 31 marca 2012 roku. Kary za niedotrzymanie terminu mogą sięgnąć 15 proc. wartości kontraktu.
Wykonawca ma dziesięć miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego. Włosi i Turcy wybrali do współpracy cztery firmy projektowe, z którymi zawrą umowy w przyszłym tygodniu. Trwa też nabór polskich pracowników (część z nich przejdzie szkolenia we Włoszech).
Budowa powinna ruszyć we wrześniu 2010 roku. Dwa równoległe tunele mają drążyć jednocześnie trzy automatyczne tarcze – tzw. TBM – o długości 85 metrów i 6,7 metra średnicy, które będą przesuwały się pod ziemią ok. 20 metrów na dobę. Dwa „superkrety” zaczną drążyć tunele przy Dw. Wileńskim albo rondzie Daszyńskiego. Trzeci ruszy zapewne z Powiśla.
– Specjalnie dla tej budowy za dwa, trzy tygodnie zamówimy tarcze TBM w Niemczech, Austrii albo Kanadzie. Teraz porównujemy oferty – mówi nam dyrektor Astaldi na Europę Środkową Francesco Scaglione.
– Pod kątem rozbudowy metra są szkoleni studenci inżynierii lądowej i transportu – dodaje rektor Politechniki Warszawskiej Włodzimierz Kurnik.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.