Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Horror na Toruńskiej

Konrad Majszyk 30-11-2009, ostatnia aktualizacja 01-12-2009 13:41

Kupiłeś mieszkanie na Białołęce? Masz problem. Modernizacja Trasy Toruńskiej zmieniła życie mieszkańców w koszmar. Drogowcy: – Najgorsze utrudnienia dopiero przed nami, bo koniec prac w 2012 r.

GDDKiA przebuduje 7,1 km między ul. Modlińską i Piłsudskiego w Markach. Powstanie  pięć bezkolizyjnych węzłów: Marywilska, Łabiszyńska, Nowo-Wincentego, IKEA i Piłsudskiego. Trasą dojedziemy do drogi S8, budowanej na Bemowie, a nią do autostrady A2 w Konotopie.
źródło: Życie Warszawy
GDDKiA przebuduje 7,1 km między ul. Modlińską i Piłsudskiego w Markach. Powstanie pięć bezkolizyjnych węzłów: Marywilska, Łabiszyńska, Nowo-Wincentego, IKEA i Piłsudskiego. Trasą dojedziemy do drogi S8, budowanej na Bemowie, a nią do autostrady A2 w Konotopie.

Michał Szczepański wprowadził się w czerwcu do nowego mieszkania na osiedlu przy ul. Podłużnej (niedaleko Głębockiej). Żeby przebić się do mostu Grota-Roweckiego, jedzie skrótem „przez wioskę”. – Z ul. Berensona i Juranda ze Spychowa wjeżdża w wąską Przykoszarową, Szlachecką i Daniszewską. Tędy dociera do ul. Annopol, skąd na Trasę Toruńską wyjeżdża ul. Wenecką obok szkoły.

Nikt nad tym nie panuje

– Wrażenia bezcenne. Niskie domki, panie z pieskami, a wokoło smród spalin, ciężarówki, klaksony – mówi Michał Szczepański. – Nikt nad tym nie panuje. Ruch po prostu rozlał się po okolicznych ulicach i polnych drogach – opowiada.

Dni skrótu są jednak policzone: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje go w grudniu zamknąć.

Warta 869 mln zł przebudowa 7,1 km Trasy Toruńskiej między ul. Modlińską a Markami – by mogła stać się łącznikiem z autostradą A2 – odcięła dużą część osiedli Zielonej Białołęki od świata. Nasza redakcja jest bombardowana telefonami i e-mailami w tej sprawie.

Na internetowych forach nowych osiedli mieszkańcy wymieniają się pomysłami na dojazd do centrum. Przebijanie się przez ul. św. Wincentego do ronda Żaba i mostu Gdańskiego albo Radzymińską do Śląsko-Dąbrowskiego? To już dawno passé, bo wszędzie korki. Ale kierowcy najlepszymi skrótami nie chcą się dzielić.

– W drodze do mostu Grota mam swoją partyzancką trasę – mówi Dominik z ul. Ostródzkiej. – Jadę przez ogródki działkowe i dwie teoretycznie ślepe uliczki. W efekcie przejazd niespełna kilometra między ul. Ostródzką i tzw. mostem Syreny zajmuje mi nie 55, ale 40 minut – cieszy się.

Pasażerowie cierpią tak samo, bo z Białołęki można wyjechać tylko autobusami, które utykają w korkach. Przykład: linia 527 przez ul. Głębocką i św. Wincentego jedzie do ronda Żaba, a potem przez most Gdański do Arkadii. Ludzie podróżują ściśnięci jak sardynki, próbują spać „na stojąco”, kiedy autobus stoi w korku.

Obelgi z CB-radio

Sposób organizacji prac na Trasie Toruńskiej – np. dziury pojawiające się na tzw. moście Syreny kilka dni po wymianie nawierzchni – są obiektem krytyki użytkowników tej drogi.

– Łatwo nie jest. Wystarczy włączyć CB-radio i posłuchać obelg kierowców – mówi dyrektor budowy Krzysztof Wyszyński z firmy J&P Avax, która jest wykonawcą. – Budowa „pod ruchem” na tak ruchliwej trasie powoduje ogromne utrudnienia. Sto razy bardziej wolałbym budować trasę „innym śladem”, gdzieś w lesie – przyznaje.

Trasa Toruńska i AK to najruchliwszy ciąg dróg w Warszawie. Według Zarządu Dróg Miejskich, przez most Grota w ciągu doby przejeżdża ponad 150 tys. pojazdów na dobę (objazd powinien się odbywać mostem Północnym, ale ten będzie gotowy dopiero w 2012 r.).

– Trasy Toruńskiej nie da się przebudować bez utrudnień w ruchu. To nie to, co trasa S8 na Bemowie albo S2 i S79 przy lotnisku Okęcie, które budujemy od nowa – tłumaczy rzeczniczka mazowieckiej GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapowiedział, że przebudowa odcinka Modlińska – Marki potrwa do kwietnia 2012 r. Ale wtedy GDDKiA ma zacząć przebudowę mostu Grota-Roweckiego. Czy jest więc szansa, by kłopoty mieszkańców Białołęki kiedyś się skończyły?

– Nie – odpowiada prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji Jan Jakiel. – Z powodu żywiołowego rozwoju Zielonej Białołęki bez miejscowych planów zagospodarowania powstały osiedla, z których da się wyjechać tylko samochodem. Sytuację mogłoby uratować przedłużenie linii tramwajowej z ul. Budowlanej przez św. Wincentego i Głębocką. Ta jest jednak tylko w planach.

Według prognoz ruchu, w 2025 r. przez most Grota będzie przejeżdżać 213 tys. aut na dobę. To znaczy, że po poszerzeniu mostu korek będzie nie na czterech tylko na pięciu pasach.

Co nas jeszcze czeka

Grudzień 2009. Drugi etap zwężeń na Modlińskiej pod Trasą Toruńską (zamknięcie jezdni w stronę Tarchomina).

Grudzień 2009. Zamknięcie wewnętrznego pasa na rondzie u zbiegu Trasy Toruńskiej z ul. Łabiszyńską.

Wiosna 2010. Zamknięcie jednej jezdni między ul. Ostródzką a Markami (ruch ma zostać przełączony na tymczasową jezdnię).

Wrzesień 2010. Rozpoczęcie budowy bezkolizyjne- go węzła Marki.

Koniec 2010 roku. Rozbiórka tzw. mostu Syreny, czyli tymczasowego przejazdu nad torami PKP i ul. Jagiellońską.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane