Gapowicz z biletomatu
W biletomatach nie da się wyłączyć opcji zakodowania biletu na karcie bez zdjęcia. Ratusz: – Taki pasażer będzie gapowiczem.
Od 1 stycznia imienne bilety 30- i 90-dniowe pasażerowie ma ją kupować tylko na karcie ze zdjęciem. Tylko bilety zapisane na starych kartach przed 31 grudnia powinny zachować ważność w przyszłym roku (np. 90-dniowy do końca marca). Potem trzeba już będzie posługiwać się nowymi kartami – zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego.
W systemie jest jednak luka. Po 1 stycznia pasażer będzie mógł udać się ze starą kartą miejską (bez zdjęcia) do biletomatu – np. na stacji metra – i... bez problemu zakodować na niej bilet 30- albo 90-dniowy.
Kontrolerzy bez litości
Powód: automatów biletowych nie da się zablokować na karty bez zdjęcia. Dyrektor ZTM Leszek Ruta przyznał się do tego stołecznym radnym podczas obrad ostatniej komisji infrastruktury.
Czy sprawa biletomatów zagrozi planom przejścia na tzw. kartę spersonalizowaną? ZTM stanowczo zaprzecza.
– Jeśli ktoś po 1 stycznia zakoduje bilet na starej karcie niespersonalizowanej i spróbuje z nią podróżować komunikacją miejską, będzie traktowany przez kontrolerów jak gapowicz – ostrzega rzecznik ZTM Andrzej Skwarek.
Według prawników, sytuacja wcale nie jest taka oczywista. – Niedoinformowanie pasażera może być w tym przypadku traktowane jako wprowadzenie w błąd – mówi adwokat Eryk Kłossowski z Kancelarii Janowski, Kłossowski, Dąbrowski, Ignatjew. – Bilet wykupiony w biletomacie będzie miał wszystkie cechy, których wymaga prawo przewozowe. Pasażer może odmówić przyjęcia kary od kontrolera – twierdzi.
Według Eryka Kłossowskiego, do sądów powszechnych trafi w przyszłym roku z powodu tego niedopatrzenia wiele spraw: miasto kontra pasażer.
Pułapka na pasażera?
Radny Bartosz Dominiak z SdPl napisał w tej sprawie interpelację do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. Według niego, ZTM niewłaściwie przygotował akcję przechodzenia na kartę spersonalizowaną.
– Pasażer złapany przez kontrolera z biletem z automatu powinien się odwoływać i żądać anulowania kary – twierdzi Bartosz Dominiak. – Cała ta sytuacja to naruszenie prawa lokalnego. W uchwale biletowej zostało zapisane, że od 2010 r. nie będzie kodowania starych kart. Zapewnienie takich warunków to obowiązek ZTM, a nie pasażera – podkreśla.
W Warszawie działa dziś 127 biletomatów dwóch operatorów: Mennicy Polskiej i Asec. Każdego dnia trwa ustawianie kolejnych. W przyszłym roku będzie ich łącznie 260. Andrzej Skwarek z ZTM zapewnia, że wszystkie zostaną oklejone informacją o zakazie kodowania biletów na starych kartach.
– Pracujemy też nad specjalną aplikacją dla automatów biletowych, która ułatwi orientację pasażerom – mówi rzecznik Mennicy Polskiej Mariusz Przybylski.
System ma pytać klienta, czy chce bilet na okaziciela (to nowy 14-dniowy, który się nie opłaca) czy spersonalizowany imienny ze zdjęciem (np. 30--dniowy). Pasażer będzie mógł jednak wprowadzić maszynę w błąd, żądając zakodowania biletu imiennego na starej karcie. Biletomat wykona polecenie.
– Klient będzie bombardowany informacjami o kodowaniu tylko na karcie spersonalizowanej. Jeśli mimo wszystko kupi bilet na starym nośniku bez zdjęcia, to zrobi to z premedytacją – usłyszeliśmy w Mennicy Polskiej.
Według naszych ustaleń, nowa aplikacja to tylko informatyczna proteza. Wszystko dlatego, że karty spersonalizowane różną się od starych wyłącznie z zewnątrz. Dane zapisywane są bowiem na nośniku bez dodatkowej informacji na pasku magnetycznym. Można by to zmienić, gdyby ZTM przewidział przygotowywaną zmianę taryfy podczas zamawiania biletomatów. Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz przyznał w piśmie z 8 grudnia, że z operacji zrezygnowano z powodu wysokich kosztów. O jakie kwoty chodzi? Tego już nie wiadomo.
Pomylić ojca z synem
Karcie ze zdjęciem sprzeciwia się część pasażerów z powodu konieczności podawania numeru PESEL podczas jej wyrabiania. Tę sprawa badał już Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, który zakazał m.in. tworzenia bazy zdjęć. Fundacja Panoptykon walczy o zmianę przepisów i przeciw „inwigilacji pasażerów przez ZTM”.
Po co ZTM nasz numer PESEL? Oficjele tłumaczą się opowieścią o skierowaniu do sądu grodzkiego wniosku przeciwko ojcu, a nie synowi (obaj mieli to samo imię i nazwisko oraz byli zameldowani pod tym samym adresem).
Co ze spóźnialskimiKarty miejskie ze zdjęciem wyrobiło ponad 404 tys. pasażerów. Według ZTM, nie zrobiło tego jeszcze kilkadziesiąt tysięcy osób. Formalności można załatwić w siedzibie ZTM przy ul. Senatorskiej 37, w punktach obsługi pasażera na stacjach metra: Świętokrzyska, Centrum, Ratusz-Arsenał, Marymont, Plac Wilsona i Młociny, a także w hali głównej Dworca Wschodniego. Jeśli kolejki w punktach ZTM się nie zmniejszą, ratusz nie wyklucza wydłużenia czasu na wyrobienie nowych kart.
Dodaj swoją opinię
Przeczytaj również...Blog Konrada Majszyka
Chcesz dojechać do celu? W Warszawie nie patrz na znaki drogowe ani tablice informacyjne. Mógłbyś zbłądzić albo pęknąć ze śmiechu - pisze autor na swoim blogu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.