Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Ofiary III Rzeszy apelują do niemieckich kolei

Dorota Kołakowska 26-03-2010, ostatnia aktualizacja 26-03-2010 21:30

Poszkodowani przez III Rzeszę z Białorusi, Rosji, Ukrainy i Polski napisali prośbę o finansową pomoc do Deutsche Bahn.

„My jesteśmy tymi, którzy przeżyli transporty śmierci. Deutsche Reichsbahn pobierała opłaty za każdy kilometr trasy, która wiodła nas, wypędzonych, do więzień, ku zagładzie. Deutsche Reichsbahn wzbogaciła się poprzez udział w tych masowych zbrodniach. Mimo upływu 65 lat udział Deutsche Reichsbahn w dokonanych zbrodniach nie został odkupiony” – napisali przedstawiciele wschodnich i polskich organizacji, którzy spotkali się w piątek w Warszawie.

Apel został przesłany do zarządu Deutsche Bahn. Poszkodowani zaproponowali przedstawicielom strony niemieckiej spotkanie. Do zjazdu doszło z inicjatywy organizacji polskich poszkodowanych. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele czterech największych organizacji białoruskich, dwóch z Rosji i trzech z Ukrainy. Wśród Białorusinów i Rosjan najwięcej jest ludzi, którzy jako dzieci trafiali do obozów pracy i gett.

– To ciąg dalszy starań o uzyskanie wsparcia od Deutsche Bahn jako spadkobierczyni Reichsbahn, która zarobiła minimum 445 mln euro podczas II wojny światowej – mówi Dariusz Pawłoś, prezes fundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie, która pomogła zorganizować spotkanie. Koleje zarabiały na transportach do obozów koncentracyjnych i na wypędzeniach. Do polskiej fundacji zgłaszają się osoby z prośbą o środki na leki czy opał. Polacy już raz – w styczniu tego roku – zwrócili się do Deutsche Bahn z prośbą o wsparcie. Jednak bez sukcesu.

W tym roku niemieckie koleje zamierzają obchodzić 175. rocznicę powstania, na co chcą przeznaczyć – według nieoficjalnych informacji – kilkanaście milionów euro.

Życie Warszawy