Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Chrystus był razem z nimi

Janina Blikowska 18-04-2014, ostatnia aktualizacja 20-04-2014 08:54

U św. Stanisława Kostki Grób Pański przypomni 
o żołnierzach wyklętych. Ale wielu proboszczów poprzestało na ściśle religijnym przesłaniu świątecznych dekoracji.

W kościele św. Anny grób ma pokazać, że miłosierdzie Boga pokona śmierć
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
W kościele św. Anny grób ma pokazać, że miłosierdzie Boga pokona śmierć

Jednym z symboli Triduum Paschalnego, najważniejszego liturgicznie okresu w roku, są Groby Pańskie. Metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz mówi, że są one niezwykłą polską tradycją, której gdzie indziej nie ma.

– Przychodząc do nich, nie przychodzimy do zmarłego, ale żywego, zmartwychwstałego Chrystusa obecnego pod postacią chleba w Najświętszym Sakramencie – tłumaczy.

Między dobrem a złem

W archikatedrze św. Jana na Starym Mieście wszystko jest już gotowe. – Grób ma formę skały, wierni poczują się, jakby byli wewnątrz grobu. Do Wigilii Paschalnej jedno wyjście z niego będzie zakryte głazem – opowiada ks. Bogdan Bartołd, proboszcz katedry.

Dodaje, że hasłem jest przesłanie: „Nie ma go tutaj. Zmartwychwstał".

Przy Krakowskim Przedmieściu w kościele św. Anny Grób Pański wczoraj po południu był prawie skończony. Leżała w nim figura Chrystusa owiniętego w całun, są też ręce rozłożone w geście miłosierdzia i biało-czerwony promień. Przy grobie wyświetlany jest też spot z cmentarzy.  W tle kontur Jana Pawła II. – Ten grób pokazuje, że miłosierdzie Boga pokona śmierć, a śmierć Chrystusa daje odkupienie i życie wieczne – tłumaczy ks. Rafał Siekierski, rektor kościoła św. Anny.

W kościele św. Andrzeja przy. Chłodnej grób ustawiano w nocy. – Nie ma przesłania polityczno-społecznego, lecz tylko teologiczne: Chrystus zawiesił na krzyżu nasze rozdarcie między dobrem a złem – mówi ks. płk Krzysztof Kaczmarek, zastępca proboszcza.

W tle grobu będzie krzyż, a na nim zawisną fragmenty materiału w kolorach czarnym i białym, które symbolizują dobro i zło oraz rozdarcie między nimi. Będzie też gałąź, która przechodzi w czerwień, zieleń i piękną łąkę.

Sama adoracja

Na tradycyjny Grób Pański postawiono w kościele św. Augustyna na Nowolipkach.

– Nie ma dodatkowych treści. Będzie to typowa dekoracja, bez wątków politycznych, by wierni przyszli na adorację Chrystusa – mówi proboszcz ks. Walenty Królak.

W Świątyni Opatrzności Bożej w Wilanowie grób będzie – jak mówi proboszcz ks. Paweł Gwiazda – łączył męczeństwo Chrystusa, jego śmierć i Zmartwychwstanie. – Chcemy, żeby woda wypływająca z krzyża wpływała do chrzcielnicy – dodaje.

Przywrócić pamięć

Do kwatery „Ł" na Powązkach Wojskowych nawiązuje grób w kościele św. Stanisława Kostki na Żoliborzu. – Będzie przypominał prawdę, że Chrystus cierpiący, odrzucony łączy się z nami w tajemnicy śmierci i daje nadzieję na zmartwychwstanie – mówi proboszcz ks. Tadeusz Bożełko.

Dodaje, że grób nawiązuje do tego, co się dzieje na Powązkach, do przywracania pamięci żołnierzom wyklętym.

– Chcemy pokazać, że choć w ostatnim momencie swojego życia byli osamotnieni, skazani na wymazanie z pamięci, to jednak Chrystus był wtedy razem z nimi i daje im udział w swoim Zmartwychwstaniu  – dodaje.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane