Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wirtualne tory w stolicy

Adam Woźniak 11-09-2014, ostatnia aktualizacja 12-09-2014 07:53

Należące do PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zbudować wirtualną sieć połączeń 
na obszarze Warszawy 
i Mazowsza. Komputerowy model pomoże w planowanej modernizacji linii.

Szynobus Kolei Mazowieckich
źródło: materiały prasowe
Szynobus Kolei Mazowieckich
Inwestycyjne przyspieszenie
źródło: Rzeczpospolita
Inwestycyjne przyspieszenie

Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. – Model dla Warszawy  i Mazowsza wykorzystamy przy planowanej kompleksowej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego. Uzyskamy wiedzę o skuteczności projektowanych rozwiązań ruchu oraz możliwość analizowania różnych wariantów, np. rozkładu jazdy – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK ds. strategii i planowania.

Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można się przekonać, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.

– Ten model pozwoli na wirtualne modyfikowanie sieci. Możliwe będzie nałożenie nowego ruchu pociągów i sprawdzenie, czy zaplanowane inwestycje rozwiążą problemy – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu. W pierwszym etapie spółka ma otrzymać licencję na oprogramowanie. W drugim powstanie model sieci linii kolejowych, a w trzecim analizy scenariuszowe. Wykonawca określi w nich obecne i potencjalne wąskie gardła na liniach kolejowych, a następnie zaproponuje, jak je zlikwidować.

Obecnie w obrębie aglomeracji warszawskiej trwa projektowanie linii Warszawa

Zachodnia–Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gołąbki–Warszawa Gdańska. Mają one być przystosowane do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Powinny usprawnić obsługę ruchu towarowego na tym obszarze i pozwolić na uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego. Do większej liczby pociągów trzeba także przystosować Warszawę Gdańską, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej. Na tej ostatniej modernizacja zmieni infrastrukturę oraz standard obsługi podróżnych. Linię średnicową należy ponadto zintegrować z otoczeniem miejskim. PLK planuje także modernizacje linii podmiejskiej Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki. Część prac wykonano już przy obecnych zmianach na linii dalekobieżnej Warszawa–Skierniewice.

W całym kraju PLK realizuje w tym roku inwestycje warte przeszło 7 mld zł. Po I półroczu spółka miała 100 mln zł nadwyżki w realizacji zaplanowanych wydatków. Nakłady systematycznie  rosną, w samym czerwcu sięgnęły blisko 700 mln zł. Kulminacja wydatków inwestycyjnych ma przypaść na drugą połowę roku. W 2015 r. nakłady mają jeszcze bardziej wzrosnąć – do ok. 9 mld zł.

rp.pl

Najczęściej czytane