Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Obwodnice dla Mazowsza

Adam Woźniak 22-09-2014, ostatnia aktualizacja 23-09-2014 07:32

W październiku do GDDKiA wpłyną oferty na cztery inwestycje warte blisko 10 mld zł.

autor: Gardziński Robert
źródło: Fotorzepa
Droga i skomplikowana będzie budowa 18 km obwodnicy Warszawy
źródło: Rzeczpospolita
Droga i skomplikowana będzie budowa 18 km obwodnicy Warszawy

Chodzi o budowę ok. 74 kilometrów dróg na terenie Mazowsza: 18,5 kilometra południowej obwodnicy Warszawy, 21,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 Radziejowice-Paszków, obwodnice Radomia i Góry Kalwarii. W styczniu planowane jest podpisanie umów z wykonawcami.

Stolica czeka

Południowa obwodnica Warszawy to najbardziej skomplikowane i najdroższe przedsięwzięcie: 6,7 miliarda złotych. O kontrakty – trasa podzielona jest na trzy odcinki – walczą 22 firmy i konsorcja. Mogą ubiegać się o budowę tylko jednego odcinka. To na wypadek kłopotów któregoś z wykonawców, który schodząc z budowy, nie zablokuje całej inwestycji.

Obwodnica przejdzie tunelem pod Ursynowem, przetnie Wilanów i nowym mostem przekroczy Wisłę. Tunel zostanie zbudowany metodą odkrywkową – każda z jezdni pobiegnie w osobnym korytarzu. Obie jezdnie mają mieć po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Tunel pobiegnie m.in. pod linią metra. Trasa wejdzie pod ziemię pomiędzy ulicami Indiry Gandhi a Pileckiego, wyjdzie na powierzchnię na skarpie za Nowoursynowską.

Dla Warszawy kluczowa jest także trasa S8 stanowiąca bramę do miasta od strony Katowic. Warta 1,3 mld zł inwestycja obejmuje dwa odcinki: pierwszy rozpoczyna się w Radziejowicach i kończy w Przeszkodzie, drugi biegnie od Przeszkody do Paszkowa. Na trasie będą dwie jezdnie po trzy pasy ruchu na odcinku Nadarzyn-Paszków, od Radziejowic do Nadarzyna powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami. Na prawie 22 kilometrach trasy trzeba będzie wybudować cztery węzły, 12 wiaduktów oraz trzy mosty. Wszystko ma być gotowe w 2018 roku.

Inni też chcą wygody

Na 1,2 mld zł wyceniono obwodnicę Radomia. Dostęp do tej drogi ekspresowej będzie możliwy na czterech węzłach: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. Wzdłuż trasy powstaną drogi dojazdowe zapewniające płynny ruch lokalny. Budowa ma się zakończyć za cztery lata.

W tym samym czasie powstanie dwujezdniowa obwodnica Góry Kalwarii, z trzema węzłami drogowymi: Kąty, Marianki i Stadion. Ma być także wyremontowane 9 km dróg krajowych nr 79 i 50 na odcinkach zastępowanych przez obwodnicę.

Na Mazowszu w przygotowaniu jest kolejnych dziewięć inwestycji: na autostradzie A2 i drogach ekspresowych S7, S8 i S17, wszystkie o łącznej długości 228 kilometrów.

W budowie są drogi za ok. 2 mld zł. – W stolicy to przebudowa drogi nr 8 wraz z mostem Grota na odcinku Powązkowska–Modlińska, by mogła uzyskać parametry trasy ekspresowej oraz budowa trasy S8 Opacz – Paszków. Trwa przebudowa ponad 15-km fragmentu drogi nr 79 na odcinku Ryczywół – Kozienice – mówi dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.

Odcinek 4,6 kilometra od Powązkowskiej do Modlińskiej ma być gotowy w październiku przyszłego roku. Prawie 12 kilometrów łączące Opacz z Paszkowem – dwa miesiące później. Wkrótce zacznie się budowa 15 kilometrów ekspresówki S8 od Marek do Radzymina. We wrześniu wybrano wykonawców odcinków – od węzła Marki do Kobyłki oraz od Kobyłki do Radzymina. Inwestycje będą kosztować 740 mln zł. Trasa zostanie zrealizowana w 32 miesiące od podpisania umowy.

W przyszłym roku kontynuowana będzie rozbudowa dróg lokalnych. Samorządy otrzymają 100 mln zł dofinansowania.

rp.pl

Najczęściej czytane