Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro zmieniło centrum

Krzysztof Materny, Marek Kozubal 25-09-2014, ostatnia aktualizacja 27-09-2014 08:52

Prostą, Świętokrzyską i Sokolą pojedziemy 
już 1 października. Te miejsca diametralnie się zmieniły.

autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Świętokrzyska ma być deptakiem. Czy tak się stanie?
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Świętokrzyska ma być deptakiem. Czy tak się stanie?
Okolice Dworca Wileńskiego bez pomnika
autor: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Okolice Dworca Wileńskiego bez pomnika

We wtorek 30 września zakończone zostaną prace na modernizowanych od kilku miesięcy ulicach. Ich przebudowana związana jest z pracami  przy budowie podziemnej kolejki. Ta inwestycja też zakończy się we wtorek.

– Planujemy, że ruch samochodów zostanie wznowiony na Prostej, Świętokrzyskiej do Nowego Światu oraz Sokolej w nocy z wtorku na środę 
– mówi Tomasz Kunert z ratusza. – Jeżeli tak się stanie, ulicami tymi pojedzie komunikacja miejska – dodaje Igor Krajnow, rzecznik ZTM. Z Bemowa ulicami Kasprzaka i Prostą w kierunku centrum pojadą autobusy linii 105 i 109, z Ursusa zaś 178, a z Białołęki przez Świętokrzyską pojadą autobusy nr 518. Ulicą Prostą powinny też pojechać tramwaje linii 10 – będą kursować z Bemowa na Mokotów.

Prosta jest teraz prosta, Świętokrzyska deptakiem, Praga bez pomnika

Czekamy jak na deszcz

Budowa metra, a także modernizacja kilku kluczowych ulic na osi wschód – zachód, diametralnie zmieniły centrum miasta, a także poprawiły nastroje kupców, którzy przez kilka lat – z powodu budowy – tracili klientów.

– Na otwarcie Świętokrzyskiej czekamy jak w Indiach na deszcz. Nareszcie ten horror się skończy – wzdycha Ryszard Kowalski, sprzedawca sklepu z akcesoriami samochodowymi i ratowniczymi. – Przez cztery lata budowy metra liczba klientów naszej firmy spadła o 95 procent. W trakcie prac mieliśmy płot za oknem. Chociaż dochody spadały, władze dzielnicy nie obniżyły nam stawek za wynajem – dodaje.

Prosta i Świętokrzyska wyglądają dzisiaj inaczej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Ich wygląd został złamany przez strzeliste daszki, czyli wyjścia z metra. Każda tafla nad wejściem na stacje ma inny kolor.

Ulica Prosta została poszerzona i wyprostowana. Zostały też wyznaczone dodatkowe pasy do skrętów. Zmienił się także przebieg linii tramwajowej. Dotychczas szła ona skrajem drogi, teraz znajdzie się w pasie dzielącym jezdnie. Fragmentami Prostej tramwaj pojedzie po trawniku. Po obu stronach trasy wybudowane zostały drogi dla rowerów.

Kinga Karpińska-Miczel, właścicielka biura podróży z ulicy Prostej, komplementuje: – Jest więcej pasów, niż było. Na pewno będzie luźniej, wcześniej był tylko jeden pas w dwie strony, co powodowało straszne korki.

Artur Czyżykowski, właściciel kawiarni przy ulicy Prostej, ma nadzieję, że po otwarciu ulicy zwiększy się „ruch spontaniczny w lokalu". – Liczymy na  więcej osób, które będą się przesiadały w tym miejscu. Myślę, że ruch pieszych wzmocni się na tyle, że część osób, przechodząc obok kawiarni, stanie się naszymi klientami.

Drzewa w donicach

Wprawdzie jeszcze trwają prace wykończeniowe na Świętokrzyskiej (w weekend asfaltowane będzie skrzyżowanie z ul. E. Plater), ale jak zapowiadają urzędnicy, niebawem ta ulica się zmieni.

Świętokrzyska została nieco zwężona, tam też powstały ścieżki rowerowe, a na chodnikach ustawiane są wielkie donice z drzewami. – Będzie to przestrzeń przeznaczona głównie dla pieszych i rowerzystów. Liczymy na to, że będzie miała charakter deptaku miejskiego z kawiarenkami i małą architekturą – mówi Agnieszka Kłąb, rzecznik ratusza.

Chodniki na tej ulicy są wyjątkowo szerokie (po północnej stronie nawet na 20 m) i wyłożone jasnoszarymi płytami. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy pojawią się tam pierwsze ogródki restauracji czy kawiarni. W pobliżu Mazowieckiej planowane jest ustawienie plenerowej galerii multimedialnej. Za to przy skrzyżowaniu z Nowym Światem powstało rondo.

W czasie prac przy budowie metra przebudowana została ulica Sokola po praskiej stronie Wisły. Przy drodze pojawiły się nie tylko zielone daszki w kształcie litery M, ale także nowe falująca osłony chroniące przed deszczem.

Z kolei spod Dworca Wileńskiego z powodu budowy metra z cokołu został zdjęty tzw. pomnik czterech śpiących. Ten symbol sowieckiej dominacji w Warszawie przez wiele lat budził skrajne emocje. Przed wyborami pomnik nie wróci na cokół. Co stanie się potem? Nie wiadomo.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane