Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Tu będą nowe przystanki

koz 11-11-2014, ostatnia aktualizacja 11-11-2014 10:23

Kolejarze wybudują nowe przystanki dla pociągów.Będą przy Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej. Z kolei SKM dojedzie do Ożarowa Maz.

autor: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa

Nowe przystanki i dworce, częstsze kursowanie pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, w tym z metrem. To główne korzyści wielomiliardowych inwestycji zaplanowanych do roku 2022 w aglomeracji warszawskiej.

Inwestycje kolejowe realizowane w latach 2015-2022 oraz inwestycje miejskie będą skoordynowane. Mają również zostać wprowadzone liczne rozwiązania, które ułatwią podróżowanie w czasie remontów. Spółki i przewoźnicy kolejowi wraz z miastem będą współpracowali w takich kwestiach jak: wzajemne honorowanie biletów, zintegrowana informacja pasażerska oraz zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej podczas prac modernizacyjnych.

- Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne znacznie zwiększą efektywność tej gałęzi transportu, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

– Warszawa będzie jednym z największych beneficjentów rekordowego programu modernizacji sieci kolejowej, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W ciągu najbliższych pięciu lat, na inwestycje w samej Warszawie przeznaczymy ok. 2 mld zł – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Nasze inwestycje pozwolą zmodernizować cały Warszawski Węzeł Kolejowy, dając poważny impuls do dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej. Naszym priorytetem jest czas i wygoda pasażera – dodaje. – Poza budową nowych dworców Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Gdańska, podstawowym założeniem inwestycji PKP S.A. w Warszawie jest uwolnienie terenów kolejowych dla mieszkańców miasta. W nowej perspektywie unijnej na inwestycje związane z dworcami w stolicy wydamy co najmniej 6 mld zł - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.

Urzędnicy planują w latach 2014-2022 inwestycje w rozwój transportu kolejowego, miejskiego oraz w zagospodarowanie terenów kolejowych o łącznej wartości 25 mld zł. Wśród najważniejszych projektów są budowa dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska, modernizacja linii Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków czy prace na linii średnicowej.

Miasto wprowadzi zmiany w układzie tras Szybkiej Kolei Miejskiej uwzględniające linie obwodowe. Propozycje w tym zakresie zakładają m.in. skierowanie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na trasę Piaseczno – Legionowo – Wieliszew (przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską po przebudowie stacji Piaseczno i wybudowaniu przez PKP PLK przejścia torowego z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej).

Warianty zakładają także wydłużenie relacji pociągów z Wieliszewa do Zegrza, ewentualnie w kierunku Radzymina. Mieszkańcy z rejonu Choszczówki, Płud, Żerania i Bródna będą mogli dojechać do Rakowca i Służewca, a mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają dogodne połączenie z Włochami i Ochotą. Do komunikacji będzie się można przesiąść na Dworcu Gdańskim (metro, tramwaje, autobusy), ul. Powązkowskiej (autobusy), Obozowej (tramwaje), na Kole (metro, autobusy), ul. Kasprzaka (tramwaje, autobusy), Al. Jerozolimskich (pociągi SKM, KM i WKD, autobusy), Rakowcu (tramwaje i autobusy) i Służewcu (pociągi SKM i KM, tramwaje i autobusy).

Proponowane jest także uruchomienie połączenia Ożarów Mazowiecki – Warszawa Rembertów (przez Warszawę Gdańską, po wybudowaniu przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowie stacji Ożarów Maz., Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów). W tym wypadku powstaną dogodne węzły przesiadkowe na ul. Połczyńskiej (tramwaje), Górczewskiej (metro i autobusy), Powązkowskiej (autobusy) i Radzymińskiej (autobusy, metro).

Zakłada się, iż docelowo linie S1 i S2 zostaną na obecnych trasach, natomiast ostateczny model obsługi Lotniska Chopina, a tym samym – kwestia funkcjonowania linii S3 będzie jeszcze analizowana. Docelowy układ linii SKM będzie mógł zostać wdrożony po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych przewidzianych do realizacji przez PKP PLK S.A. obejmujących terytorialnie centralną część Warszawskiego Węzła Kolejowego.

zyciewarszawy.pl

Najczęściej czytane