Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

25 mld złotych na tory wokół Warszawy

Adam Woźniak 12-12-2014, ostatnia aktualizacja 12-12-2014 07:19

Infrastruktura. Jeszcze w grudniu PKP Polskie Linie Kolejowe chcą sfinalizować pierwszy etap przetargu na przebudowę stacji Warszawa Gdańska.

Największe inwestycje kolejowe
źródło: Rzeczpospolita
Największe inwestycje kolejowe

Pozwoliłoby to wybrać w styczniu lub lutym wykonawcę, który do końca 2015 r. przebudowałby część torów i dobudował jeszcze jeden peron. Będzie to pierwszy etap wartej 25 mld zł modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Obecnie trwa projektowanie dwóch linii: Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. – Uwzględniamy dostosowanie ich do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Warszawa Gdańska musi być przygotowana do znacznie większej liczby pociągów, by móc korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej – tłumaczy rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.

Warszawa Gdańska będzie wtedy obsługiwała ruch dalekobieżny, skierowany tam w latach 2018-2022 z pominięciem Warszawy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Stanie się więc głównym dworcem stolicy, z którego miałoby korzystać nawet ponad 50 tys. osób dziennie. Wcześniej, w roku 2016, ma się tam zacząć budowa nowego dworca w kompleksie biurowym, który będzie stawiać Ghelamco.

Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. – Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym. Od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej. Stąd potrzeba modernizacji i stworzenia nowej infrastruktury – wyjaśnia wicedyrektor Biura Strategii PLK Maciej Kaczorek. Po wykonaniu inwestycji na stacjach Warszawa Gdańska i Warszawa Główna zaczną się prace na linii średnicowej: najpierw na części podmiejskiej, potem dalekobieżnej.

Modernizacja sieci kolejowej w Warszawie ma dostosować ją do potrzeb pasażerów oraz bardziej zintegrować z komunikacją miejską, w tym z metrem. Pojawi się sześć nowych przystanków, dziewięć stacji zostanie zmodernizowanych. Na linii średnicowej przewidziany jest remont najważniejszych mostów i wiaduktów. Planowany jest także remont linii podmiejskiej Warszawa- -Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Część prac wykonano już przy obecnej modernizacji linii dalekobieżnej Warszawa – Skierniewice.

Zmodernizowany Warszawski Węzeł Kolejowy pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na linii północ–południe i umożliwi częstsze kursowanie pociągów. Ma się też poprawić bezpieczeństwo dzięki wprowadzeniu monitoringu.

—Adam Woźniak

"Rzeczpospolita"

Najczęściej czytane