25 mld złotych na tory wokół Warszawy
Infrastruktura. Jeszcze w grudniu PKP Polskie Linie Kolejowe chcą sfinalizować pierwszy etap przetargu na przebudowę stacji Warszawa Gdańska.
Pozwoliłoby to wybrać w styczniu lub lutym wykonawcę, który do końca 2015 r. przebudowałby część torów i dobudował jeszcze jeden peron. Będzie to pierwszy etap wartej 25 mld zł modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Obecnie trwa projektowanie dwóch linii: Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. – Uwzględniamy dostosowanie ich do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Warszawa Gdańska musi być przygotowana do znacznie większej liczby pociągów, by móc korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej – tłumaczy rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Warszawa Gdańska będzie wtedy obsługiwała ruch dalekobieżny, skierowany tam w latach 2018-2022 z pominięciem Warszawy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Stanie się więc głównym dworcem stolicy, z którego miałoby korzystać nawet ponad 50 tys. osób dziennie. Wcześniej, w roku 2016, ma się tam zacząć budowa nowego dworca w kompleksie biurowym, który będzie stawiać Ghelamco.
Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. – Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym. Od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej. Stąd potrzeba modernizacji i stworzenia nowej infrastruktury – wyjaśnia wicedyrektor Biura Strategii PLK Maciej Kaczorek. Po wykonaniu inwestycji na stacjach Warszawa Gdańska i Warszawa Główna zaczną się prace na linii średnicowej: najpierw na części podmiejskiej, potem dalekobieżnej.
Modernizacja sieci kolejowej w Warszawie ma dostosować ją do potrzeb pasażerów oraz bardziej zintegrować z komunikacją miejską, w tym z metrem. Pojawi się sześć nowych przystanków, dziewięć stacji zostanie zmodernizowanych. Na linii średnicowej przewidziany jest remont najważniejszych mostów i wiaduktów. Planowany jest także remont linii podmiejskiej Warszawa- -Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Część prac wykonano już przy obecnej modernizacji linii dalekobieżnej Warszawa – Skierniewice.
Zmodernizowany Warszawski Węzeł Kolejowy pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na linii północ–południe i umożliwi częstsze kursowanie pociągów. Ma się też poprawić bezpieczeństwo dzięki wprowadzeniu monitoringu.
—Adam Woźniak
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.