Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Nowe tory, więcej stacji i pociągów

Adam Woźniak 25-02-2015, ostatnia aktualizacja 25-02-2015 20:25

Ruszyły przetargi pod wartą 25 mld zł modernizację Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Most średnicowy
autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa
Most średnicowy
Najwięcej wyda miasto
źródło: Rzeczpospolita
Najwięcej wyda miasto

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg na remont mostu Gdańskiego. Z kolei po wakacjach ruszy budowa nowego peronu na dworcu Warszawa Gdańska. Po przekierowaniu pociągów z Warszawy Centralnej i Zachodniej będzie on w czasie skumulowania prac głównym dworcem stolicy.

Inwestycja w warszawski węzeł obejmie modernizację trzech linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. Powstanie sześć nowych przystanków, a dziewięć kolejnych zostanie zmodernizowanych. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna. – Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym. Od lat rośnie liczba pasażerów, stąd potrzeba modernizacji i nowej infrastruktury – wyjaśnia dyrektor Biura Planowania Strategicznego PLK Maciej Kaczorek.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną najważniejsze wiadukty i mosty. Wszystko będzie kosztować ok. 25 mld zł, które zostaną wydane do 2022 r. Z tej kwoty najwięcej wyłoży urząd miasta – 11 mld zł, 8 mld zł wydadzą PLK, natomiast pozostałe 6 mld zł wyłoży PKP.

Obecnie przygotowywane są projekty dwóch linii: Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki–Warszawa Gdańska. Prace na pierwszej z nich obejmują modernizację trzech przystanków i budowę dwóch nowych. Przedsięwzięcie wraz z przebudową stacji Warszawa Zachodnia pozwoli na utworzenie połączenia Piaseczno–Warszawa Gdańska oraz zapewni przesiadkę do wydłużonej drugiej linii metra.

Natomiast na odcinku Warszawa Gołąbki–Warszawa Gdańska zaplanowano budowę dwóch nowych przystanków i wprowadzenie nowej linii SKM z Ożarowa przez Warszawę Gdańską do Warszawy Rembertowa. Z kolei planowana modernizacja linii Warszawa Rembertów–Warszawa Gdańska wraz z nowym przystankiem ma pozwolić na utworzenie połączenia Sulejówek–Warszawa Rembertów–Warszawa Gdańska–Ożarów. Ta część inwestycji obejmie ponadto przebudowę pięciu stacji położonych na trasie do Siedlec i do Sochaczewa.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane