Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Solaris wygrywa kolejny przetarg

Adam Woźniak 13-04-2015, ostatnia aktualizacja 13-04-2015 11:45

Solaris wygrał obydwie części przetargu na dostawę 80 autobusów dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

autor: Krzysztof Skłodowski
źródło: Fotorzepa

Oferta bolechowskiego producenta była najkorzystniejsza zarówno jeżeli chodzi o 20 autobusów dwunastometrowych jak i 60 przegubowych. Pierwsze autobusy będą mogły zjawić się w Warszawie w ciągu 24 tygodni od podpisania umowy.

W przetargu startowało czterech oferentów. Oprócz Solarisa jeszcze Evo Bus Polska, Solbus oraz MAN.

MZA przeznaczyła na zakup autobusów 117 milionów złotych. Solaris dostarczy je za ok. 112 mln zł. Podobnie jak dotychczas, nowy tabor Miejskich Zakładów Autobusowych ma mieć jeden z najlepszych standardów wyposażenia w Europie. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną, oznakowanie dla osób niewidomych oraz biletomaty.

Solaris wygrał wcześniej przetarg na dostarczenie dla Warszawy 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma być zrealizowane do końca czerwca. Solarisy Urbino electric będą ciche i ekologiczne. Zostaną wyposażone w baterie o pojemności ponad 200 kWh i silniki o mocy 160 kW. Ładowanie baterii będzie odbywać się przy wykorzystaniu metody plug-in z ładowarki o mocy 120 kW. Konstrukcja pojazdów zostanie tak przygotowana, aby w przyszłości doładowywanie baterii odbyło się poprzez system szybkiego ładowania dachowego. W pierwszej kolejności elektryczne Solarisy zostaną skierowane do obsługi Traktu Królewskiego. W pojazdach będzie działał Internet.

Ekologiczne autobusy dostarcza Warszawie także Solbus. Do miasta dojechała pierwsza partia 10 przegubowych gazowych Solbusów, zasilanych skroplonym metanem (LNG), wyprodukowanych przez firmę Lider Trading. Warszawa jest drugim miastem w Polsce i Europie (pierwszym był Olsztyn), w której do zasilania autobusów będzie używana ta innowacyjna technologia. Autobusy na LNG nie potrzebują dużych zbiorników, a ich tankowanie trwa tylko kilka minut. Pojazdy spełniają najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, a prostota konstrukcji silnika gazowego przekłada się na niskie koszty eksploatacji, niższe o ok. jedną trzecią w porównaniu do tradycyjnych pojazdów.

rp.pl

Najczęściej czytane