Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Studenci zbierają na superauto

Marek Kozubal 28-05-2015, ostatnia aktualizacja 28-05-2015 09:38

Młodzi konstruktorzy 
z Politechniki Warszawskiej budują bolid wyścigowy. 
Do zamknięcia projektu brakuje im 70 tys. zł.

Zespół pracujący nad bolidem
źródło: Politechnika Warszawska
Zespół pracujący nad bolidem
Bolid
źródło: Politechnika Warszawska
Bolid

Prace nad budową pojazdu trwają od roku i powinny się zakończyć w drugiej połowie lipca. – Potem bowiem weźmiemy udział w zawodach – mówi nam Piotr Wonsewicz, student III roku Inżynierii Materiałowej PW.

Studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w zawodach studenckich bolidów w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech. Kilkadziesiąt samochodów z całej Europy będzie się ścigało na torze wyścigowym. Oceniane będą też zastosowane rozwiązania techniczne i prezentacja bolidu.

Przy budowie pojazdu pracuje 34 studentów Politechniki Warszawskiej skupionych w kole naukowym WUT Racing. Młodzi naukowcy wykorzystują nowe, często autorskie rozwiązania aerodynamiczne w konstrukcji nadwozia. W bolidzie znajdzie się również sterownik silnika zaprojektowany i wykonany w całości przez studentów.

Nowością technologiczną jest wykorzystanie do wykonania półosi napędowych i piast (elementów koła) stali nanokrystalicznej, stworzonej we współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW. Jak opisuje Szymon Marciniak, członek zespołu, „struktura stali przypomina materiał kompozytowy, ponieważ składa się z naprzemiennie ułożonych warstw twardego i wytrzymałego ferrytu oraz zapewniającego plastyczność i odporność na pękanie austenitu".

Po zakończeniu budowy studenci przeprowadzą testy. Sprawdzą, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. Przeprowadzą m.in. testy aerodynamiczne podczas jazdy po torze oraz pomiary temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, takich jakie są wykorzystywane w Formule 1.

Części bolida wykonywane są na specjalne zamówienie, co zwiększa koszty.

– Na dokończenie projektu oraz start w zawodach brakuje nam około 70 tys. zł. Szukamy sponsora – mówi Piotr Wonsewicz. Kto udzieli takiego wsparcia, będzie mógł umieścić swoje logo na karoserii bolidu, kasku kierowcy lub jego kombinezonie. – Nasz zespół wraz z bolidem może także uczestniczyć w spotkaniu pracowniczym zorganizowanym u sponsora – dodaje.

Pierwszy studencki pojazd na Politechnice Warszawskiej powstał w 2012 r. Uczestniczył w zawodach na torze wyścigowym w Varano de' Melegari (Włochy). W rywalizacji 49 drużyn w kategorii silników spalinowych ekipa młodych konstruktorów z Politechniki Warszawskiej zajęła 25. miejsce. Kolejny ich bolid został ulepszony.

Osoby chcące wesprzeć projekt mogą pisać na adres: tobiaszmayer@wutracing.pl.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane