Studenci zbierają na superauto
Młodzi konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej budują bolid wyścigowy. Do zamknięcia projektu brakuje im 70 tys. zł.
Prace nad budową pojazdu trwają od roku i powinny się zakończyć w drugiej połowie lipca. – Potem bowiem weźmiemy udział w zawodach – mówi nam Piotr Wonsewicz, student III roku Inżynierii Materiałowej PW.
Studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w zawodach studenckich bolidów w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech. Kilkadziesiąt samochodów z całej Europy będzie się ścigało na torze wyścigowym. Oceniane będą też zastosowane rozwiązania techniczne i prezentacja bolidu.
Przy budowie pojazdu pracuje 34 studentów Politechniki Warszawskiej skupionych w kole naukowym WUT Racing. Młodzi naukowcy wykorzystują nowe, często autorskie rozwiązania aerodynamiczne w konstrukcji nadwozia. W bolidzie znajdzie się również sterownik silnika zaprojektowany i wykonany w całości przez studentów.
Nowością technologiczną jest wykorzystanie do wykonania półosi napędowych i piast (elementów koła) stali nanokrystalicznej, stworzonej we współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW. Jak opisuje Szymon Marciniak, członek zespołu, „struktura stali przypomina materiał kompozytowy, ponieważ składa się z naprzemiennie ułożonych warstw twardego i wytrzymałego ferrytu oraz zapewniającego plastyczność i odporność na pękanie austenitu".
Po zakończeniu budowy studenci przeprowadzą testy. Sprawdzą, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. Przeprowadzą m.in. testy aerodynamiczne podczas jazdy po torze oraz pomiary temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, takich jakie są wykorzystywane w Formule 1.
Części bolida wykonywane są na specjalne zamówienie, co zwiększa koszty.
– Na dokończenie projektu oraz start w zawodach brakuje nam około 70 tys. zł. Szukamy sponsora – mówi Piotr Wonsewicz. Kto udzieli takiego wsparcia, będzie mógł umieścić swoje logo na karoserii bolidu, kasku kierowcy lub jego kombinezonie. – Nasz zespół wraz z bolidem może także uczestniczyć w spotkaniu pracowniczym zorganizowanym u sponsora – dodaje.
Pierwszy studencki pojazd na Politechnice Warszawskiej powstał w 2012 r. Uczestniczył w zawodach na torze wyścigowym w Varano de' Melegari (Włochy). W rywalizacji 49 drużyn w kategorii silników spalinowych ekipa młodych konstruktorów z Politechniki Warszawskiej zajęła 25. miejsce. Kolejny ich bolid został ulepszony.
Osoby chcące wesprzeć projekt mogą pisać na adres: tobiaszmayer@wutracing.pl.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.