Opacz - Janki nowa trasa i nawierzchnia
Kierowcy jadący z Warszawy w kierunku Katowic i Wrocławia mogą ominąć korki w Raszynie. Roboty trwały dwa lata.
Wykonawca inwestycji budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków, STRABAG prawie pół roku wcześniej włączył do ruchu 5,8-kilometrowy odcinek budowanej trasy od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki.
Uruchomiony z tak dużym wyprzedzeniem ważny fragment trasy S8 ułatwi komunikację na wylotówce z Warszawy. Całość inwestycji będzie ukończona już w grudniu tego roku.
- Dzięki tej inwestycji mieszkańcy aglomeracji ale też szerzej użytkownicy drogi skorzystają podwójnie. Po pierwsze skróceniu ulegnie czas przejazdu do i z Warszawy, a mieszkańcy Raszyna powinni odczuć ulgę z powodu mniejszej liczby pojazdów na tej trasie. Jest też inna ważna korzyść - dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii na budowanym odcinku drogi w najbliższych latach zarządca drogi i podatnicy mniej zapłacą za konieczne co pewien czas remonty i modernizacje. Będą one rzadsze, a ich zakres o wiele mniejszy niż przy stosowaniu standardowych technologii. A to oznacza też mniej utrudnień dla kierowców. Jeżeli wykonawca może skumulować korzyści - to ta droga jest tego przykładem - uważa Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG.
Nadal al. Krakowską podróżujący będą jeździli w kierunku Krakowa. Bezkolizyjny węzeł Janki Małe, który w niedalekiej przyszłości umożliwi im także omijanie Raszyna, nadal jest w budowie.
Do istniejącego już węzła Opacz, STRABAG wybudował dodatkowy zjazd w kierunku Katowic. W ramach realizacji prac od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki powstały także 2 kładki dla pieszych, 4 wiadukty drogowe, 2 mosty i 2 przejścia dla zwierząt oraz węzeł Sokołowska, z którego można zjechać w kierunku Komorowa oraz Pruszkowa lub alei Krakowskiej.
Węzeł Warszawa Janki zostanie połączony z drogą krajową nr 8, którą to kierowcy pojadą w kierunku Wrocławia i Katowic. Stan zaawansowania prac na tym odcinku wynosi ok. 80 proc. Do wykonania zostało niewiele prac ziemnych i bitumicznych. Powstały natomiast już 3 wiadukty drogowe, 1 kładka dla pieszych, 2 mosty dla pobliskich mieszkańców oraz 1 przejście dla zwierząt.
Jak zapowiada wykonawca do końca roku przebudowana zostanie także droga krajowa nr 7 od węzła Warszawa Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w m. Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku osiągnął ok. 70 proc.
Wykonawca wdrożył nową formułę budowy nawierzchni – najbardziej eksperymentalnej jaka budowana jest obecnie w Polsce. - Różnice polegają na innym układzie poszczególnych warstw i zastosowanych w nich asfaltach. W nawierzchni zwykłej mamy zazwyczaj układ trzech warstw: stosunkowo cienkiej warstwy ścieralnej, warstwy pośredniej - wiążącej i grubej warstwy podbudowy, która jest zazwyczaj sztywna, gdyż ma za zadanie przenosić obciążenie, i minimalizować powstawanie spękań. Ideą budowy dróg długowiecznych jest właśnie wstawienie w miejsce dolnej części podbudowy warstwy o dużo mniejszej sztywności czyli bardziej elastyczną i niezwykle odporną na spękania - wyjaśnia Igor Ruttmar, prezes spółki TPA.
Efekt ten można osiągnąć poprzez zastosowanie asfaltów modyfikowanych o specjalnych właściwościach, co do tej pory nie było praktykowane. Warstwa pośrednia – tj. warstwa wiążąca jest w tym przypadku znacznie grubsza, a użyta mieszanka o wysokim module sztywności - bardziej odporna na odkształcenia, w tym na koleinowanie. Zastosowana warstwa ścieralna pozostała bez zmian ze względu na jej planowaną odnowę.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.