Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Kolej modernizuje stacje i tory

Marek Kozubal 29-11-2015, ostatnia aktualizacja 29-11-2015 00:00

PKP PLK ogłosiły przetarg 
na modernizację podmiejskiej linii na odcinku Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki. Ale to niejedyne zmiany na torach.

W ciągu ośmiu lat kolej zainwestuje w poprawę infrastruktury 67 mld zł
autor: Marta Bogacz
źródło: Fotorzepa
W ciągu ośmiu lat kolej zainwestuje w poprawę infrastruktury 67 mld zł

Efektem modernizacji podmiejskiej, 22-kilometrowej linii Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki ma być wzrost prędkości pociągów pasażerskich na tym odcinku z 90 km na godzinę do 120 km na godzinę.

Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy, perony będą przebudowane i wyposażone w nowe wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Polskie Linie Kolejowe wybudują także nowy, dzisiaj nieistniejący przystanek w Parzniewie. Linia kolejowa Warszawa Zachodnia–Grodzisk Mazowiecki to jeden z najbardziej obciążonych odcinków kolejowych w Polsce. W ciągu doby przejeżdża nią 170 pociągów.

Zmodernizowana trasa Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki przejmie ruchu aglomeracyjny i regionalny, co odciąży linię z Katowic do Warszawy. Realizacja tej inwestycji jest przewidziano na lata 2016–2019. Jej koszt szacowany jest na ok. 350 mln zł.

Równolegle PKP PLK rozpisały przetargi na modernizację linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Radomiem, a także Warszawa–Białystok i Warszawa–Lublin.

Jak zapewniają kolejarze, po zakończeniu wszystkich prac podróż ze stolicy do Radomia najszybszym pociągiem zajmie około 70 minut. Nowe przetargi dotyczą odcinków Czachówek–Warka oraz Warka–Radom. PKP PLK ogłosiła przetarg na ostatni odcinek 51 km trasy z Łukowa do Parczewa. Ten zmodernizowany odcinek zapewni alternatywną trasę dla modernizowanej linii nr 7 Warszawa–Lublin. Prace na tej trasie rozpoczną się w 2017 r.

Kolejarze ogłosili też przetarg na trzy linie objazdowe trasy Warszawa–Białystok. Wartość prac jest szacowana na 5 mld zł. Rozpoczęcie robót poprzedzone będzie przygotowaniem alternatywnych tras objazdowych. Takie rozwiązanie zapewni sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji.

W grudniu 2015 r. po wielu miesiącach wstrzymania ruchu z powodu modernizacji tej trasy pociągi wrócą na linię z Warszawy do Białegostoku. Do remont przygotowywany jest jeszcze odcinek między Sadownem a Białymstokiem. Zanim PKP PLK przystąpi do realizacji tej inwestycji, przygotuje 230 km lokalnych linii objazdowych m.in. na trasach Ostrołęka–Łapy i Czeremcha–Siedlce. Po wykonaniu tych prac pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce.

Do 2023 r. kolej zainwestuje w infrastrukturę 67 mld zł. W planach jest jeszcze modernizacja trasy Warszawa–Poznań (2,6 mld zł) czy prace na linii obwodowej w Warszawie (260 mln zł). —koz

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane