Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro będzie coraz dłuższe

Marek Kozubal 25-05-2016, ostatnia aktualizacja 25-05-2016 07:48

Ruszyła budowa najważniejszej inwestycji komunikacyjnej w Warszawie.

źródło: materiały prasowe

Druga linia warszawskiego metra wydłuży się o kolejne trzy stacje na Pradze-Północ i Targówku. Dojazd ze stacji Trocka na ul. Świętokrzyską w ścisłym centrum miasta będzie trwał ok. 14 minut.

W kierunku wschodnim z Dworca Wileńskiego powstanie ok. 3,12 km trasy. Nowa stacja Szwedzka zostanie zlokalizowana pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA Stalowa. To będzie stosunkowo niewielka budowla, jej długość to 135 m.

Następna stacja Targówek, wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacją jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości.

Największy obiekt tego odcinka stacja Trocka wraz z torami odstawczymi będzie miała długości 450 m. Zlokalizowana będzie wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem z Trocką.

To z tamtego miejsca wyruszą tarcze drążące tunele w kierunku Dworca Wileńskiego. Stamtąd wywożony będzie też urobek z drążonych tuneli, dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny i urządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarcz TBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.

Wykonawcą odcinka północno-wschodniego jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi ponad 1 mld zł brutto. Astaldi wraz z partnerami wybudowało centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już ponad rok.

W kierunku zachodnim (z ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: Płocka umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz stacja Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zlokalizowana zostaną tam także tory odstawcze i komora do zawracania. Ten odcinek metra wybuduje turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (wartość kontraktu to 1,1 mld zł brutto).

Władze spółki Metro Warszawskie szacują, że nowe stacje podziemnej kolejki mogą powstać do 2019 r.

W poprzednim roku zostało podjętych wiele inwestycji niewidocznych dla pasażerów. W czasie wakacji wymieniono niemal 3 km szyn torowiska na I linii, a od listopada 2015 roku do stycznia 2016 roku przeprowadzono szlifowanie całego torowiska. Jesienią poprzedniego roku ruszyła też budowa drugiej elektrowozowni (133 metry długości, 73 metry szerokości) w południowo-wschodniej części Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Nowa mała elektrowozownia będzie wyposażona w 14 torów z kanałami technicznymi na całej długości. Wartość tego kontraktu to ponad 60 mln zł. W tym roku metro planuje też zakupić nowe wagony.

W poprzednim roku w metrze padły rekordy frekwencji. Tylko 8 marca 2015 r. skorzystało z kolejki 233 tys. pasażerów, a do końca 2015 roku II linią podróżowało w sumie 24,4 mln pasażerów.

Rzeczpospolita

Najczęściej czytane