Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Miliardy na drogowe tunele

Adam Woźniak 24-01-2017, ostatnia aktualizacja 24-01-2017 10:00

Budowy będą kosztowne, ale opłacalne, ze względu na oszczędności, jakie przyniesie usprawnienie korkującego się ruchu.

autor: Jakub Kamiński
źródło: Fotorzepa
Do najdroższych należy budowa tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy
źródło: Rzeczpospolita
Do najdroższych należy budowa tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy

Przybliża się połączenie drogi ekspresowej S3 z czeską trasą szybkiego ruchu D11. W poniedziałek w Hradec Kralove rozmawiali na ten temat minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister transportu Czech Dan Tok. Ogłoszenie przetargu na budowę fragmentu pomiędzy Bolkowem a granicą państwa rząd obiecał jeszcze jesienią ubiegłego roku. To jeden z odcinków, na którym mają być budowane tunele.

Jak dotąd takich rozwiązań stosowano na drogach krajowych niewiele. Jednak w najbliższych latach liczba tuneli na głównych trasach, zwłaszcza nowo budowanych drogach ekspresowych, znacząco się zwiększy. – Technologie budowania tuneli są coraz bardziej dostępne. Dzięki temu możemy teraz śmielej decydować o ich realizacji – mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kosztowne budowy

Instytucja ta realizuje obecnie dwie duże inwestycje: tunel pod Ursynowem będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy oraz tunel na południowym fragmencie trasy S7 (czyli popularnej zakopianki), na odcinku Naprawa–Skomielna Biała. Ten pierwszy będzie miał 2,3 km długości i trzy pasy ruchu w każdą stronę z pasem awaryjnym. Ma kosztować 1,3 mld zł. Z kolei 2-kilometrowy tunel na zakopiance będzie nieco tańszy – włoska firma Astaldi zbuduje go za niespełna 970 mln zł. Obie inwestycje będą skomplikowane pod względem technicznym: tunel w Warszawie pobiegnie pod terenem gęsto zabudowanym i pierwszą linią metra, a tunel na zakopiance będzie drążony w skale, pod górą Mały Luboń.

Z kolei na Zachodnim Pomorzu trwa przetarg na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w ciągu drogi krajowej nr 93. W przyszłym roku ma być podpisana umowa z wykonawcą, natomiast zakończenie budowy przewidziane jest na rok 2022.

Planowana jest także budowa tunelu pod korytem Odry, w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina, będącej częścią drogi ekspresowej S6. Jednak dla tego przedsięwzięcia nie ma jeszcze decyzji środowiskowej ani wybranego wariantu, a także zapewnionego finansowania.

Usprawnią ruch

W województwie śląskim nowe tunele powstaną na drodze S1, biegnącej od Bielska-Białej w kierunku granicy ze Słowacją. Gotowy jest tunel w Lalikach na terenie gminy Milówka, natomiast dwa kolejne powstaną w rejonie Węgierskiej Górki. Pierwszy, przeszło 800-metrowy zostanie wybudowany w masywie Baraniej Góry, drugi o długości blisko kilometra – w masywie Białożyńskiego Gronia. Z kolei na Podkarpaciu cztery tunele wybudowane zostaną na odcinku trasy S19 pomiędzy Rzeszowem a Barwinkiem.

W dalszych planach są kolejne inwestycje. Przykładem może być rozważana budowa tunelu pod Wesołą na wschodniej obwodnicy Warszawy. Jak takie przedsięwzięcia się sprawdzają, świadczy uruchomiony niedawno tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który zdecydowanie udrożnił komunikację w tej części miasta. Wcześniej w podobny sposób zlikwidowano gigantyczne korki w Katowicach, gdzie tunelem pod ścisłym centrum miasta poprowadzono drogową trasę średnicową.

"Rzeczpospolita"