Nowe pociągi niebawem
Koleje Mazowieckie realizują zamówienie na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Przedstawiciele spółki Koleje Mazowieckie podpisali trzy umowy. Pierwszą – na unijne dofinansowanie zakupu 6 pięcioczłonowych pociągów typu FLIRT w ramach RPO WM 2014-2020. Kolejne to umowy z firmą Stadler Polska Sp. z o.o – umowę wykonawczą na 6 dofinansowanych z UE pojazdów, a także umowę przedwstępną dotyczącą zamówienia kolejnych 55 pięcioczłonowych pojazdów.
Zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych – 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych będzie kosztowała ponad 2,2 mld zł i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania unijnego to ponad 686 mln zł. Na realizację inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad miliard zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.
– Trudno sobie wyobrazić rozwój Mazowsza bez przewozów kolejowych. Koleje Mazowieckie od 13 lat umożliwiają mieszkańcom dotarcie do pracy czy szkoły. Obecnie są też najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tak duży kontrakt to z jednej strony zwiększenie komfortu podróżowania i możliwości operacyjnych spółki. Z drugiej to impuls rozwojowy dla całego województwa. Nowoczesne pociągi będą produkowane w Siedlcach, co oznacza, m.in. stworzenie nowych miejsc pracy. Dodatkowo firma Stadler współpracuje z wieloma mazowieckimi partnerami, m.in. dostawcami części do pociągów. To dla nich gwarancja stabilności pracy – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Jakie będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Będą również wyposażone w monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED.
55 sztuk pięcioczłonowych ezt ma obsługiwać trasy leżące w okolicach Warszawy - stolice i i 39 ościennych gmin, czyli Warszawa - Tłuszcz – 16 ezt, Góra Kalwaria -Czachówek - Warszawa - Modlin – 15 ezt, Sochaczew - Warszawa - Celestynów – 12 ezt, Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki – 12 ezt.
Zakupione pojazdy zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, które spółka zamierza wycofać z eksploatacji. Do 2022 r. planowane jest wycofanie 39 pojazdów ezt starej generacji.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.