I tak będą chodzić na dziko przez tory
Zamiast stawiać tabliczki zakazujące wchodzenia na tory kolejowe, trzeba budować przejścia – mówią ekolodzy i tworzą listę niebezpiecznych miejsc. PKP: przejścia tylko pogorszą sytuację.
Przez stolicę przebiega kilkaset kilometrów linii kolejowych. W wielu miejscach szyny przecinają osiedla i tereny zabudowane. Mieszkańcy, których tory odcinają od przystanków czy szkół, lekceważą zakazy i przechodzą przez nasyp na dziko.
Według ekologów z Zielonego Mazowsza, tabliczki z zakazami nie są rozwiązaniem problemu. Dlatego w miejscach uczęszczanych przez ludzi proponują budowę bezpiecznych przejść.
– Ryzyko wypadku na dzikim przejściu jest o wiele większe niż na legalnym – oznakowanym, utwardzonym, oświetlonym i wyposażonym w sygnalizację – argumentuje Marcin Jackowski, ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze, które rozpoczyna akcję „Kolej nie musi dzielić”.
Ekolodzy tworzą też listę miejsc, w których bezpieczne przejścia powinny być wykonane w pierwszej kolejności. Na razie wskazują ich osiem (patrz ramka). Jednak na stronie www.zm.org.pl każdy może zgłosić kolejne propozycje.
Co o akcji sądzą przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych? – Legalizacja większej liczby dzikich przejść nie jest dobrym pomysłem – uważa Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. – Ich zagęszczenie będzie negatywnie wpływać na obserwowanie torów przez maszynistów. To może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa. Budowa przejść wymagałaby też znacznych środków inwestycyjnych, których nie mamy– dodaje Łańcucki.
– Ludzie i tak będą przechodzić przez tory – zauważa Jackowski. – Byłoby więc bezpieczniej, gdyby najczęściej używane dzikie przejścia zostały zalegalizowane.
*Gdzie powinny powstać przejścia?∑ U zbiegu Bema i Prądzyńskiego – dojście z przystanku do Centrum Expo XXI.
∑ Dworzec Gdański – dojście do szkół przy ul. Zajączka.
∑ Al. Solidarności naprzeciwko ul. Szwedzkiej – przejście do dużego osiedla przy ul. Białostockiej.
∑ Lasek na Kole – pod wiaduktem Trasy AK.
∑ Na przedłużeniu Jana Olbrachta – dojście do osiedla.
∑ Na przedłużeniu ul. Zawiszy – między osiedlem a Trasą AK.
∑ Na przedłużeniu ul. Elektronowej – przejście do stacji PKP Toruńska.
∑ Olszynka Grochowska za ul. Chłopickiego – dojście do osiedla.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.