Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

PKP namalowały dworce

Konrad Majszyk 16-06-2009, ostatnia aktualizacja 16-06-2009 22:44

Pół roku po czasie kolejarze otworzyli oferty na „odchudzoną” przebudowę Dworca Gdańskiego. Jednocześnie ogłosili przetarg na projekt nowego Wschodniego. Czy zdążą na Euro 2012?

Dworzec Wschodni. Efektownie „połamana” zadaszona część pasażerska  nad peronami  dworce kolejowe
źródło: Życie Warszawy
Dworzec Wschodni. Efektownie „połamana” zadaszona część pasażerska nad peronami dworce kolejowe
Czysta hala główna z elektroniczną informacją pasażerską. Dzisiaj bardziej wrażliwi pasażerowie brzydzą się  tu wchodzić
źródło: Życie Warszawy
Czysta hala główna z elektroniczną informacją pasażerską. Dzisiaj bardziej wrażliwi pasażerowie brzydzą się tu wchodzić
Dworzec Gdański. Kolej naprawi tylko dwa z czterech peronów PLK
źródło: Życie Warszawy
Dworzec Gdański. Kolej naprawi tylko dwa z czterech peronów PLK

Modernizacja Dworca Gdańskiego wraz z budową przejścia podziemnego między ul. Zajączka a stacją PKP i metra – dotychczas była to misja niewykonalna. Od 29 grudnia ubiegłego roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe 14 razy przekładała termin otwarcia ofert „z powodów proceduralnych”. Aż stał się cud – wczoraj wreszcie poznaliśmy ceny.

Znaleźć siedem milionów

Najtańszą ofertę zaproponowała szwedzka Skanska – 129,4 mln zł brutto – która ma dzięki temu największą szansę na ten kontrakt (o wygranej w przetargu zadecyduje cena). Droższe okazały się trzy konsorcja z polskimi firmami jako liderami: Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury, Trakcją Polską i Intercorem. Wszystkie cztery oferty są powyżej kosztorysu inwestora. PLK planowały przeznaczyć na tę inwestycję nie więcej niż 122,3 mln zł. Co teraz?

– Przed końcem czerwca komisja przetargowa wskaże zwycięzcę. Potem zrobimy wszystko, żeby znaleźć brakujące pieniądze. Ostateczną decyzję podejmie zarząd spółki – mówi rzeczniczka regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych Marta Szklarek.

Prace mają ruszyć najpóźniej we wrześniu i potrwać 13 miesięcy. Czy Gdański stanie się przyjaźniejszy dla pasażerów?

Niestety, remont nie poraża rozmachem. Oprócz budowy przejścia podziemnego kolejarze przewidzieli modernizację zaledwie dwóch z czterech peronów, nad którymi znajdą się mikroskopijne wiaty. Inwestycja została ograniczona w lutym w ramach oszczędności budżetowych. Ze stanowiskiem musiał się na dodatek pożegnać dyrektor regionalnego oddziału PLK Jacek Nowak. Powód – chciał budować Gdański w pełnej wersji.

Uważny obserwator wypatrzy też, że już na wizualizacji przygotowanej przez projektanta ławki na peronie są... wymazane sprejem.

Ożywienie na Wschodnim

Inny organizm wydzielony z Grupy PKP – Oddział Dworce Kolejowe – ogłosił zaś przetarg na dokumentację projektową i techniczną dla przebudowy Dw. Wschodniego. Kubatura budynku zostanie taka sama. Znikną za to cuchnące budy. W centrum hali głównej stanie przeszklone centrum obsługi PKP Serwis. Obok – biletomaty, elektroniczne tablice informacyjne i nowoczesne toalety.

W hali głównej znajdzie się tzw. strefa nocna dworca, która zostanie oddzielona od reszty szklanymi kurtynami (to ma zniechęcić bezdomnych do noclegu).

Pierwszy pomysł PKP był inny. Dworzec Wschodni mieli zmienić w połączenie stacji z centrum handlowo-biznesowym prywatni inwestorzy. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem, bo kolejarze przegapili okres koniunktury, a firmy zaczęły ograniczać inwestycje.

– Nowa koncepcja została starannie przemyślana. Przed Euro 2012 Wschodni całkowicie zmieni oblicze – mówi „ŻW” dyrektor Oddziału PKP Dworce Kolejowe Małgorzata Zielińska.Dotrzymanie tej obietnicy będzie arcytrudne. Przetargi musiałyby się toczyć w ekspresowym tempie. W ub. roku NIK oceniła Dw. Wschodni jako jedną z najbardziej zaniedbanych dużych stacji PKP w Polsce.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane