Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Nowy Gdański z tunelem

Piotr Szymaniak 08-09-2009, ostatnia aktualizacja 09-09-2009 17:44

Za kilka dni rozpocznie się modernizacja Dworca Warszawa Gdańska. Kluczowy punkt inwestycji to 175-metrowy tunel, który połączy stację metra z peronami i ul. gen. Zajączka.

Podczas remontu przebudowane zostaną m.in. perony
źródło: Materiały Inwestora
Podczas remontu przebudowane zostaną m.in. perony
Planowany tunel umożliwi m.in. bezpieczne przejście pod torami kolejowymi w kierunku Żoliborza.
źródło: Życie Warszawy
Planowany tunel umożliwi m.in. bezpieczne przejście pod torami kolejowymi w kierunku Żoliborza.

Dzięki podziemnemu łącznikowi, opuszczając metro, nie będzie trzeba tak jak teraz wychodzić na ulicę, by dostać się na perony kolejowe. Powstanie też bezpieczne przejście pod torami kolei w kierunku Żoliborza.

Oprócz wydrążenia tunelu, w ramach remontu Gdańskiej, przebudowane zostaną dwa perony z czterech. Obecne platformy są za niskie, przez co sprawiają spore kłopoty np. osobom starszym bądź na wózkach. – Teraz perony drugi i trzeci będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zapewnia Marta Szklarek z Mazowieckiego Oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dziś PLK podpiszą z firmą Skanska umowę na przebudowanie dworca. Wykonawca będzie miał 13 miesięcy na zakończenie prac. W tym czasie robotnicy wymienią także tory oraz rozjazdy, by dostosować je do obowiązujących parametrów.

– Prace będą prowadzone „pod ruchem”, więc uciążliwość remontu będzie dla pasażerów minimalna. Zresztą obecnie nie ma tam zbyt intensywnego ruchu – dodaje Szklarek.

Tłoczno zrobi się na dworcu jednak za rok – jesienią 2010 roku, kiedy pierwszy etap modernizacji się skończy i oprócz pociągów kursujących np. do Legionowa, Tłuszcza czy Nasielska zostaną tu skierowane pociągi jeżdżące linią średnicową. Dzięki „przekładce” kolejarze będą mogli zabrać się za modernizację Dworca Warszawa Wschodnia.

Remont Warszawy Gdańskiej zostanie w połowie przerwany. O terminie drugiego etapu na razie nic nie wiadomo. Dwa pozostałe perony oraz zejścia z nich do tunelu prowadzącego do metra muszą poczekać na pieniądze.

– Zdecydowaliśmy się podzielić inwestycję, bo nie mamy wystarczających środków na całkowity remont. Do sprawy wrócimy, gdy będziemy je mieli – przyznaje Szklarek.

Modernizacja stacji ma kosztować ponad 129 mln zł, jednak do budowy tunelu łączącego stacje: kolejową i metra dołoży się Zarząd Transportu Miejskiego.

W samym budynku dworca też nic się jeszcze nie zmieni. PKP SA, do których należy obiekt i leżące wokół tereny, mają na razie gotowe tylko plany budowy nowego dworca we współpracy z deweloperami. Zasada miałaby być podobna jak w przypadku Dworca Zachodniego. PKP wnoszą grunt, deweloper – pieniądze.

– Dopiero przygotowujemy wniosek do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej, która umożliwi nam inwestycję – potwierdza Barbara Leszczyńska z PKP SA. – Dworzec Gdański jest bardzo atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów zarówno ze względu na świetne centralne położenie, jak i na większy w przyszłości ruch kolejowy w tym miejscu.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane