Testy oka dla buspasa
Od dzisiaj na Trasie Łazienkowskiej rusza najdłuższy buspas w mieście. Od października ratusz obiecuje tam testy kamer do łapania piratów.
Drogowcy poprawiali wczoraj malowanie ciągłych linii na jezdniach i ustawianie znaków, m.in. wzdłuż ul. Wawelskiej w rejonie pomnika Lotnika. Buspas powstanie na odcinku 7 km między ul. Grójecką na Ochocie a Kinową na Pradze (w obu kierunkach).
To komunikacyjny przełom. Dla pasażerów buspas będzie oznaczał przejazd Trasą Łazienkowską szybciej nawet o kwadrans, a dla kierowców samochodów – większe korki.
Poskromić cwaniaków
Na forach internetowych kierowcy odgrażają się buńczucznie, że będą pas dla autobusów lekceważyć. Teoretycznie nie mają tutaj wjazdu nawet taksówki. Ale wzdłuż buspasa nie ma nawet żadnych separatorów uniemożliwiających wjazd prywatnych samochodów, np. krawężników jak na pl. Narutowicza.
– Dla samochodu jadącego 80 km/godz. krawężnik mógłby być niebezpieczną przeszkodą – tłumaczy miejski inżynier ruchu Janusz Galas.
Przeciwko nim lobbuje też Zarząd Oczyszczania Miasta z powodu problemów z odśnieżaniem (w zachodnich miastach miejskie służby z tym problemem sobie radzą).
Skoro nie krawężniki ani szlabany, to może chociaż popularny, np. w Japonii, bijący po oczach kolor asfaltu? W Zarządzie Dróg Miejskich usłyszeliśmy, że zamówienie takiej mieszanki asfaltowej byłoby w Polsce trudne i kosztowne. Według drogowców, takich rozwiązań nie dopuszczają też rodzime przepisy.
Jak uniknąć zablokowania buspasa? W ciągu pierwszych dni mają się tam pojawiać patrole policyjne i straż miejska z fotoradarem. Później Trasa Łazienkowska ma zostać objęta monitoringiem. – W październiku planujemy zacząć testować tam system kamer, które będą rejestrowały piratów i dostarczały danych do mandatów – mówi rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk.Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji zrobił w tym celu badanie rynku. Do testów zgłosiły się trzy firmy. Harmonogram testów ma zostać ustalony na zarządzie miasta za tydzień. System miałby być montowany w 2010 roku.
Nowe autobusy na pas
Zarząd Transportu Miejskiego przygotował dla buspasa nowe linie:
382 będzie kursowała co 7,5 minuty w szczycie z Dw. Zachodniego, Al. Jerozolimskimi, Trasą Łazienkowską, ul. Ostrobramską i Łukowską.
415 pojedzie co 30 minut (na zmianę z 515): ul. Czwartaków, Paderewskiego, gen. Chruściela, Strażacką, Żołnierską, Marsa, Grochowską, Trasą Łazienkowską i Waryńskiego do metra Politechnika. Od 1 września ZTM zagęścił linię 523 z Olszynki na Stare Bemowo: w szczycie co sześć minut.
Dziś Światowy Dzień bez samochoduW ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu i promocji komunikacji miejskiej właściciele aut mogą jeździć po Warszawie autobusem, tramwajem, metrem i SKM za darmo. W razie kontroli biletów trzeba pokazać dowód rejestracyjny samochodu. Jak bez biletu wejść do metra? Na wszystkich stacjach skrajne bramki biletowe będą otwarte i oznakowane specjalnymi naklejkami. Idea Dnia bez Samochodu powstała w 1998 roku we Francji. W Polsce obchodzony jest od 2002 roku. W 2004 roku do akcji przyłączyło się 109 miast Polski. Według organizacji WWF, starsze auta emitują średnio 200 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Jeśli ktoś podróżuje do pracy 10 km, jego auto dziennie emituje cztery kilogramy CO2. Rocznie przekłada się to na emisje 1000 kilogramów tego gazu. To więcej CO2 niż jedno drzewo pochłania w ciągu całego swojego życia.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.