Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Dziura obok Dworca Wileńskiego już latem

ikr, Konrad Majszyk 01-12-2009, ostatnia aktualizacja 02-12-2009 14:21

Budowa metra między Wolą a Pragą ma ruszyć pięć miesięcy przed terminem. W środę miasto przedstawi harmonogram.

Tak ma wyglądać nowa stacja "Stadion"
źródło: materiały prasowe
Tak ma wyglądać nowa stacja "Stadion"
źródło: materiały prasowe

– Istnieją bardzo duże szanse, że uda się rozpocząć prace przy centralnym odcinku drugiej linii metra nawet w pierwszej połowie przyszłego roku – mówi „ŻW“ prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Na rozpoczęcie prac włosko-turecko-polski wykonawca ma czas do końca października 2010 roku (12 miesięcy od podpisania umowy). Jak ustaliliśmy, nie chce jednak tracić sezonu budowlanego.

Show w Pałacu Ślubów

Dzisiaj o godz. 13 w Pałacu Ślubów przy pl. Zamkowym poznamy szczegóły. W imieniu konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki turecki inżynier Bulent Ozdemir przedstawi plan budowy 6,1 km tuneli (także pod dnem Wisły) i stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Wykonawca przekazał w piątek prezesowi Metra Warszawskiego Jerzemu Lejkowi tzw. harmonogram ramowy. Zaproponował w nim m.in. lokalizację szybów startowych dla tarcz TBM, kolejność i technologię budowy, rozpisany na miesiące plan ogromnych utrudnień w ruchu (np. przy Dw. Wileńskim i na Świętokrzyskiej) oraz sposób rozliczeń finansowych z miastem.

Zakładany w rozmowach budowlańców z ratuszem termin wbicia pierwszej łopaty to koniec maja 2010 roku. To znaczy, że podczas jesiennych wyborów prezydenta Warszawy budowa będzie już szła pełną parą. Druga linia to największa inwestycja samorządowa w Polsce. Koszt – 4 mld 117 mln zł.

Według naszych ustaleń, Włosi zaplanowali, że drążenie tuneli zaczną od okolic Dworca Wileńskiego, gdzie uciążliwe prace muszą skończyć się przed Euro 2012 (pod groźbą dotkliwych kar finansowych). Stąd mają wyruszyć równolegle dwie automatyczne tarcze. Trzecia będzie się zapewne przebijać z lewego brzegu Wisły.

Festiwal koordynatora

Koordynator remontów Wiesław Witek rozpoczął rozmowy z właścicielami sieci instalacji podziemnych na trasie metra. Od piątku dzień w dzień trwają narady koordynacyjne. Budowę metra trzeba zgrać m.in. z modernizacją torowisk w rejonie Stadionu Narodowego.

Wykonawca prowadzi nabór pracowników w Polsce. Tworzy się międzynarodowe biuro konsorcjum. Dzisiaj Astaldi i Gulermak mają biura na 9. i 27. piętrze Pałacu Kultury. Niebawem wprowadzą się do innej siedziby – zapewne przy ul. Świętokrzyskiej.

Centralny odcinek drugiej linii metra ma być gotowy przed końcem 2013 roku.

Przeczytaj też:

"Po peronach biegają szczury wielkości kotów – fuj! Tylko na jednej linii metra działają elektroniczne wyświetlacze (zupełnie jak w Warszawie). Ale w Nowym Jorku mają kosmiczne podziemne Muzeum Transportu. Zapraszam na przechadzkę" - pisze Konrad Majszyk na blogu komunikacyjnym ŻW. Czytaj cały tekst

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane