Miliardy na autobusy do obsługi Euro 2012
Ratusz podpisał z Miejskimi Zakładami Autobusowymi wartą 5,8 mld zł umowę, która ma być poręczeniem przy zaciąganiu kredytu na zakup 660 autobusów.
Ten kontrakt to gwarancja usług przewozowych w latach 2009 – 2016 (miasto będzie w tym okresie płaciło swojej spółce MZA za kilometr przejechany z pasażerami). Łączna wartość umowy to 5,8 mld zł brutto.
Jej podpisanie ma ułatwić MZA pozyskanie w bankach pieniędzy na zakup 660 nowych autobusów: ok. 500 przegubowych o długości 18 metrów, 110 średnich 12-metrowych i 50 krótkich – po 10 metrów. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił w piątek harmonogram dostaw. Pierwszych 110 nowych autobusów ma wyjechać na ulice w 2010 roku, a kolejnych 100 rok później. Reszta dostaw niskopodłogowców ma się skończyć w 2017 roku, ale efekty mają być widoczne już podczas Euro 2012.
Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do tego czasu uda się wycofać z ulic wszystkie ikarusy, z których najstarsze pochodzą z lat 80. ubiegłego wieku. Jak zapowiedział rzecznik MZA Adam Stawicki, w przyszłym roku wyjedzie tysięczny autobus tej spółki. Ale jest też druga strona medalu: pierwsze niskopodłogowce to już zardzewiałe neoplany z początku lat 90. ub. wieku , które dziś wymagają kosztownych remontów kapitalnych.Jak będą wyglądały nowe autobusy? Wszystkie mają być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, kamery monitoringu, biletomaty i ułatwienia dla niepełnosprawnych (np. pochylnie przy wejściu i system głosowego zapowiadania przystanków). Ratusz wymaga, żeby spełniały też ekologiczną normę emisji spalin Euro-5. MZA obiecują, że w komorach silnikowych nowych pojazdów pojawią się też systemy samogaszące. To reakcja na plagę pożarów, w wyniku których zdymisjonowany został dyrektor ds. przewozów MZA Włodzimierz Wojciechowski.
To już drugi duży kontrakt przewozowy w tym miesiącu. W ubiegłym tygodniu ratusz ogłosił podpisanie 18-letniej umowy z Metrem Warszawskim, wartej ok. 8 mld zł, która ma pomóc tej miejskiej spółce w sfinansowaniu zakupu 43 pociągów do obsługi pierwszej i drugiej linii.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.