Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Miliardy na autobusy do obsługi Euro 2012

Konrad Majszyk 11-12-2009, ostatnia aktualizacja 11-12-2009 22:53

Ratusz podpisał z Miejskimi Zakładami Autobusowymi wartą 5,8 mld zł umowę, która ma być poręczeniem przy zaciąganiu kredytu na zakup 660 autobusów.

MZA będą nas wozić co najmniej do 2016 roku
autor: Jerzy Dudek
źródło: Fotorzepa
MZA będą nas wozić co najmniej do 2016 roku

Ten kontrakt to gwarancja usług przewozowych w latach 2009 – 2016 (miasto będzie w tym okresie płaciło swojej spółce MZA za kilometr przejechany z pasażerami). Łączna wartość umowy to 5,8 mld zł brutto.

Jej podpisanie ma ułatwić MZA pozyskanie w bankach pieniędzy na zakup 660 nowych autobusów: ok. 500 przegubowych o długości 18 metrów, 110 średnich 12-metrowych i 50 krótkich – po 10 metrów. Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił w piątek harmonogram dostaw. Pierwszych 110 nowych autobusów ma wyjechać na ulice w 2010 roku, a kolejnych 100 rok później. Reszta dostaw niskopodłogowców ma się skończyć w 2017 roku, ale efekty mają być widoczne już podczas Euro 2012.

Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecała, że do tego czasu uda się wycofać z ulic wszystkie ikarusy, z których najstarsze pochodzą z lat 80. ubiegłego wieku. Jak zapowiedział rzecznik MZA Adam Stawicki, w przyszłym roku wyjedzie tysięczny autobus tej spółki. Ale jest też druga strona medalu: pierwsze niskopodłogowce to już zardzewiałe neoplany z początku lat 90. ub. wieku , które dziś wymagają kosztownych remontów kapitalnych.Jak będą wyglądały nowe autobusy? Wszystkie mają być niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, kamery monitoringu, biletomaty i ułatwienia dla niepełnosprawnych (np. pochylnie przy wejściu i system głosowego zapowiadania przystanków). Ratusz wymaga, żeby spełniały też ekologiczną normę emisji spalin Euro-5. MZA obiecują, że w komorach silnikowych nowych pojazdów pojawią się też systemy samogaszące. To reakcja na plagę pożarów, w wyniku których zdymisjonowany został dyrektor ds. przewozów MZA Włodzimierz Wojciechowski.

To już drugi duży kontrakt przewozowy w tym miesiącu. W ubiegłym tygodniu ratusz ogłosił podpisanie 18-letniej umowy z Metrem Warszawskim, wartej ok. 8 mld zł, która ma pomóc tej miejskiej spółce w sfinansowaniu zakupu 43 pociągów do obsługi pierwszej i drugiej linii.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane