Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Most dłuższy o 51 metrów

Konrad Majszyk 25-02-2010, ostatnia aktualizacja 26-02-2010 21:45

Na moście Północnym zaczęło się wczoraj nasuwanie konstrukcji nad nurt rzeki. A nad ulicą Modlińską pojawił się stalowy łuk.

Most Północny. Na przodzie nasuwanego segmentu widać czerwony dziób montażowy.
autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
Most Północny. Na przodzie nasuwanego segmentu widać czerwony dziób montażowy.
Stalowy łuk na Modlińskiej
autor: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Stalowy łuk na Modlińskiej

Nasyp po stronie Białołęki. Ze stanowiska montażowego na przyczółku rusza w kierunku podpory 40-tonowy stalowy element, który przypłynął do Warszawy z Gdańska. Tempo nie jest imponujące. Siłowniki przesuwają go po szynach 50 centymetrów w ciągu 10 minut (cały segment ma długość 51,5 m). – W tym roku konstrukcja stalowa mostu Północnego zepnie oba brzegi Wisły – mówi kierownik budowy Arkadiusz Arciszewski z firmy Pol-Aqua.

Na przodzie nasuwanego giganta widać czerwony dziób montażowy. Ten element pozwala oprzeć konstrukcję na kolejnej podporze bez konieczności konstruowania filarów pomocniczych. Na przełomie lat 2011 i 2012 mają tędy jeździć samochody z Bielan na Białołękę. Jednocześnie trwa nasuwanie konstrukcji drugiego równoległego mostu – do jazdy z Białołęki na Bielany. Jako trzecia w kolejności powstanie przeprawa dla pieszych, rowerzystów i tramwajów.

Tyle o Białołęce. Po stronie Bielan elementy mostu Północnego zostaną zamontowane przy pomocy dźwigów, czyli bezpośrednio z ziemi. Element znajdujący się na podporach w nurcie Wisły będzie podnoszony z barek na Wiśle. Tę widowiskową operację wykonawca zaplanował na lato.

Budowa Trasy Mostu Północnego trwa mimo zimy. W połowie lutego zamontowane zostały pierwsze elementy stalowe wiaduktu nad Wisłostradą, z których każdy ważył ok. 37 ton.

Nie brakuje jednak problemów. Wojewoda Jacek Kozłowski wciąż nie pozyskał dla budowy ośmiu działek w rejonie ul. Obrazkowej i Świderskiej. W tym przypadku konieczne będzie zapewne wywłaszczenie.

Drogowcy mają też problem z linią energetyczną wzdłuż ul. Modlińskiej, która koliduje z trasą (wisi zbyt nisko). Specjaliści stwierdzili to dopiero w trakcie budowy. Zdaniem Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, to błąd projektanta. Według rzeczniczki ZMID Małgorzaty Gajewskiej, drogowcy nakazali firmie Schuessler-Plan przeprojektować linię. Wobec jej odmowy zlecili to Pol-Aquie, a kosztami chcą i tak obciążyć Schuesslera. To nie koniec mostowych inwestycji na terenie Białołęki. Drogowcy zamontowali wczoraj na Modlińskiej – na odbudowywanym moście nad Kanałem Żerańskim i torami do Elektrociepłowni Żerań – stalowy łuk. To na nim zawiśnie kładka dla pieszych i rowerzystów. Wykonawca Mosty Warszawa zamówił rury w hucie w Niemczech, a ich wygięcie w Holandii. Docelowo element zostanie pomalowany na czerwono. Budowa ma potrwać do maja 2011 roku. Koszt 111 mln zł.

Dodaj swoją opinię

Przeczytaj również komentarz Konrada Majszyka.

Ślizgasz się w „błocie pośniegowym”? Drżysz, czy ochlapie cię pędzący samochód? Szukasz kępek zgniłej trawy między psimi odchodami? Machnij na to ręką. Dzisiaj na budowie mostu Północnego mnie olśniło: wystarczy włożyć kalosze - pisze autor na swoim blogu blog.zw.com.pl/blok/.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane