Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Koncert inwestycji wokół lotniska Fryderyka Chopina

Konrad Majszyk 09-03-2010, ostatnia aktualizacja 10-03-2010 14:52

Ruszyła rozbiórka „rękawów” przy Terminalu 1. Budowniczy obwodnicy szukają ukradzionego dźwigu. Za tydzień podpisanie umowy na 13 pociągów dla linii lotniskowej.

*7,5 km bezkolizyjnej trasy za 1,1 mld zł. Droga połączy ul. Marynarską z lotniskiem Okęcie  i Puławską. Drogowcy tak się spieszą z jej budową, że w niewyjaśnionych okolicznościach zgubili 24-tonowy dźwig. Poszukują go policjanci z dzielnicy  Włochy
autor: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa
*7,5 km bezkolizyjnej trasy za 1,1 mld zł. Droga połączy ul. Marynarską z lotniskiem Okęcie i Puławską. Drogowcy tak się spieszą z jej budową, że w niewyjaśnionych okolicznościach zgubili 24-tonowy dźwig. Poszukują go policjanci z dzielnicy Włochy

Takiego spiętrzenia budów wokół lotniska Okęcie jeszcze nie było. W ciągu ostatnich 20 lat udało się tylko rozpocząć budowę Terminalu 2 i dociągnąć do lotniska ul. Poleczki. Teraz za duże inwestycje wzięli się jednocześnie: zarządca lotniska, kolejarze i drogowcy. Przed Euro 2012 największe lotnisko w Polsce przejdzie odmianę.

Terminal z obwodnicą...

Na Okęciu ruszył wczoraj demontaż starych lotniczych rękawów. Bez tego nie można by budować pirsu centralnego (łącznika między Terminalem 1 i 2). Powstaną też nowe wyjścia do samolotów i tysiące metrów kw. nowej przestrzeni pasażerskiej. Koszt prac przy ukończeniu Terminalu 2 to 93 mln zł. Niemiecki Hochtief dostał na to czas do końca lutego 2011 roku.

Sporo buspasów przybędzie w tym roku w Warszawie. Kierowców najbardziej zdenerwowały plany dotyczące Al. Jerozolimskich. – Po co wyznaczać pas wzdłuż linii tramwajowej? – pytają. - pisze na swoim blogu Konrad Majszyk

– Wykonawca przygotował plac budowy, np. stanowiska pod żurawie budowlane. Lada dzień prace przy Terminalu 2 znowu ruszą pełną parą – twierdzi Kamil Wnuk z Państwowych Portów Lotniczych.

Tuż za ogrodzeniem lotniska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje nowe dojazdy do Okęcia, czyli tzw. elkę. To 7,5 kilometra dróg ekspresowych S2 i S79 w kształcie litery „L” – między ul. Marynarską, lotniskiem a Puławską.

Na razie prace mają charakter kabaretowy. Jak poinformowaliśmy, w weekend w rejonie ul. Wirażowej nieznani sprawcy ukradli z tej budowy... 24-tonowy dźwig Liebherr 30. Ofiarą złodziei padł podwykonawca – firma JR Ryszard Jankowski. Inwestor i główny wykonawca próbują się od sprawy zdystansować. Czy na budowie panuje jednak taki bałagan, że dźwig z 48-metrowym ramieniem może zapaść się pod ziemię?

– To pierwszy taki przypadek od pięciu lat, kiedy rozpoczęliśmy działalność w Polsce – mówi rzecznik Maciej Komarczyk z austriackiego koncernu Teerag--Asdag, który jest głównym wykonawcą.

Policja prowadzi śledztwo w tej sprawie. Drogowcy twierdzą, że incydent nie wpłynie na przebieg budowy. Do końca marca prace są jeszcze częściowo uśpione w związku z przerwą zimową. Trzech podwykonawców pracuje m.in. przy przekładaniu urządzeń podziemnych. Wartość kontraktu to ponad 1,1 mld zł. Droga ekspresowa ma być otwarta tuż przed Euro – wiosną 2012 roku.

...i tunel z pociągami

Jednocześnie trwa budowa 1,9-kilometrowego tunelu między przystankiem PKP Służewiec a stacją w stanie surowym pod Terminalem 2. Dzięki niej przejazd pociągiem z Okęcia do stacji Śródmieście ma potrwać ok. 20 minut.

Ten łącznik za 234 mln zł ma być gotowy w połowie 2011 roku. Według niepotwierdzonych informacji, wykonawca ma jednak opóźnienie.

– Zakończyliśmy wyburzanie budynków kolidujących z inwestycją. Budujemy ściany szczelinowe tunelu – mówi Mateusz Gdowski, reprezentujący koncern Bilfinger Berger.

Jak ustaliliśmy, ratusz nie będzie naciskał na PKP Polskie Linie Kolejowe, żeby dotrzymały terminowego ukończenia budowy. Dlaczego? Nowy tabor ma dotrzeć do Warszawy dopiero w drugiej połowie przyszłego roku. Przewoźnikiem dla linii lotniskowej będzie Szybka Kolej Miejska, która dopiero w przyszły wtorek podpisze umowę na składy. Stanie się to na lotnisku Okęcie w obecności prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz. Zlecenie dostanie polska PESA, która dostarczy 13 pociągów Elf za 299 mln zł.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane