Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

100 metrów Elfa dla SKM

Konrad Majszyk 16-03-2010, ostatnia aktualizacja 17-03-2010 11:48

13 rekordowo długich pociągów do obsługi lotniska dotrze do Warszawy, zanim skończy się budowa łącznika kolejowego. Ratusz zdecydował: na razie będą kończyły trasę na Służewcu.

źródło: PESA Bydgoszcz
źródło: materiały prasowe

Klimatyzacja, kamery monitoringu, niska podłoga dla niepełnosprawnych, układ siedzeń jak w metrze. Zamówione przez Warszawę pociągi dla Szybkiej Kolei Miejskiej mają liczyć ponad 100 metrów długości każdy. Podczas jazdy da się przejść z przodu na tył (to tzw. pojazd jednoprzestrzenny). Nazwa handlowa pojazdu to Elf. W wersji sześcioczłonowej dla Warszawy nosi techniczne oznaczenie 27WE.

Ekspres Chopina

– W 2011 roku ten pociąg dojedzie na Lotnisko Chopina. Jak go nazwać? W Londynie jest Heathrow Express, więc nasz możemy nazwać np. Ekspresem Chopina – powiedziała prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas podpisywania umowy na 13 Elfów dla Okęcia za 299 mln zł.

Czy pociąg Chopina się przyjmie? Jak zapowiada dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta, urzędnicy wymyślili już dla tej linii roboczą nazwę S-3 (np. linia SKM z Pruszkowa do Sulejówka to S-2). Nie widzi jednak przeszkód, żeby pasażerowie nazywali pociąg imieniem kompozytora.

– 100 metrów to rekord. To będzie najdłuższy pociąg zespolony w Polsce. Jednorazowo zabierze ok. 900 pasażerów – twierdzi prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki.

A to i tak wyliczenie wykonane przy zastosowaniu teoretycznej normy: pięć osób na metr kwadratowy. Ciasnota w pociągach jest zwykle większa. Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że pociąg przewiezie z lotniska do centrum grubo ponad tysiąc pasażerów.

Elf na razie istnieje w komputerach projektantów. Osiem krótszych składów zamówił Urząd Marszałkowski na Śląsku. Premierę Elfa dla Śląska zaplanowano na maj tego roku.

A Warszawa? Jak zapowiada prezes SKM Leszek Walczak, pierwsze dwa pociągi mają dojechać do stolicy do 16 maja 2011 roku, a ostatnie dwa – cztery miesiące później.

1,9 km w ćwierć wieku

Gorzej jest z infrastrukturą. Urzędnicy pierwszy raz potwierdzili wczoraj oficjalnie, że zakupu pociągów nie uda się skoordynować z budową przez PKP 1,9-kilometrowego tunelu między przystankiem PKP Służewiec a podziemną stacją obok tzw. pirsu południowego przy Terminalu 2.

Teoretycznie firma Bilfinger Berger ma na jego budowę czas do końca czerwca przyszłego roku, ale to termin nierealny. Paweł Dziwisz z zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe powiedział wczoraj, że wykonawca „widzi utrudnienia”. Jak stwierdził, łącznik będzie gotowy jesienią 2011 roku (do tego należy jeszcze doliczyć odbiory budowlane). Mimo to kolejarze nie tracą dobrego humoru.

– To połączenie to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1985 roku! Obsłuży pasażerów podczas Euro 2012 – mówi prezes Dziwisz.

Przejazd ze stacji Lotnisko Chopina do PKP Śródmieście potrwa ok. 20 minut. Pociągi powinny kursować co kwadrans przez podmiejską „średnicę”. To będzie jednak wymagało rozwiązania łamigłówki przy tworzeniu rozkładów. Według PLK, linia średnicowa już dziś jest na granicy przepustowości. Ze stacji Śródmieście SKM pojedzie na Dworzec Wschodni. Tutaj pociągi SKM się rozdzielą – co drugi ruszy do Sulejówka-Miłosnej, a reszta odbije na Białołękę i Legionowo.

– Przez pierwszych kilka miesięcy będziemy kończyli na przystanku PKP Służewiec. Pociąg zawróci na przystanku Okęcie na linii radomskiej. Technicznie to trudne, ale wykonalne – mówi dyrektor Ruta z ZTM.

Urzędnicy zrezygnowali ze skierowania nowoczesnych pociągów na kilka miesięcy do Piaseczna.

Dodaj swoją opinię

Przeczytaj również najnowszy wpis na blogu Konrada Majszyka:

Dlaczego większość pasażerów mówi: „lotnisko Okęcie”, ignorując zacnego patrona? Bo jako alternatywę zaproponowano im długą i niepraktyczną nazwę „Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina” - pisze autor. Zobacz więcej

Życie Warszawy

Najczęściej czytane