Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Czy kolej się obudzi?

Konrad Majszyk 23-03-2010, ostatnia aktualizacja 24-03-2010 20:47

Ratusz apeluje do kolejarzy o oddanie godzin szczytu miejskim pasażerom. Za dwa dni ruszają negocjacje w tej sprawie. Na razie jest obietnica budowy przystanku PKP Ursus-Niedźwiadek.

Ursusu-Niedźwiadek. Na ten peron czekamy od 40 lat
źródło: PLK
Ursusu-Niedźwiadek. Na ten peron czekamy od 40 lat

Kiedy przedstawiciele PKP InterCity i Deutsche Bahn układali rozkłady międzynarodowych pociągów, polscy kolejarze mieli usłyszeć od niemieckich warunek:

Szczyt we Frankfurcie...

– Pociąg musi być we Frankfurcie po godz. 8.05.

– A dlaczego akurat po 8.05?

– Bo wcześniej jest komunikacyjny szczyt, więc dowozimy ludzi do pracy. Bezwzględne pierwszeństwo przed międzynarodowymi mają pociągi podmiejskie S-Bahn.

Tę anegdotę opowiedział wczoraj dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta podczas debaty „Przyjazny system transportu w Warszawie”. – Ten typ myślenia trzeba przenieść do Warszawy – apeluje Leszek Ruta.

W piątek ZTM – czyli organizator przewozów na terenie stolicy – zaprosił na spotkanie przedstawicieli wszystkich przewoźników. Oprócz Kolei Mazowieckich czy Szybkiej Kolei Miejskiej będą tu także dwaj skonfliktowani gracze wydzieleni z Grupy PKP: InterCity i Przewozy Regionalne.

To przymiarki do nowego rozkładu, który wejdzie w życie w połowie grudnia. Jak mówią kolejarze, teraz trwa „koncert życzeń”, czyli każdy przewoźnik występuje do Polskich Linii Kolejowych z propozycjami.

Miasto będzie próbowało przekonać kolejarzy do maksymalnego uprzywilejowania komunikacji miejskiej w godzinach szczytu, np. na linii średnicowej, podając przykłady z innych miast. Urzędnicy twierdzą, że linia średnicowa wciąż nie jest w pełni wykorzystywana.

...i zastój w Ursusie

To niejedyna niespodzianka wczorajszej debaty. Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych zaprezentowali ostateczne wizualizacje i plany budowy nowego przystanku PKP Ursus-Niedźwiadek między obecnymi stacjami Ursus i Piastów. Dzięki niej mieszkańcy osiedli w Ursusie szybciej mogliby dostać się do centrum – w 17 minut zamiast godziny w korku, jak jest obecnie.

– Projekt przewiduje modernizację torów oraz budowę peronu i parkingu Parkuj i Jedź. Dokumentację będziemy mieli gotową w czerwcu – mówi dyrektor Sławomira Wierzchowska z PLK.

Kolejarze planują tę stację od lat 70. ubiegłego wieku. Koszty budowy mają być rozłożone między kolej i miasto. Według dyr. Ruty z ZTM, przetarg na wykonawcę powinien zostać ogłoszony latem, a budowa ma skończyć się w 2011 r.

Dyrektor Wierzchowska z PLK woli nie składać jednoznacznych deklaracji. Dlaczego? Według naszych informacji, jest poważny problem z gruntem. Kolejarzom nie udało się przejąć jednej działki, bez której nie zaczną budowy.

PLK budują też dwukilometrowy łącznik z lotniskiem Okęcie, modernizują dwa perony z czterech na Dw. Gdańskim i budują przejście podziemne łączące tę stację z Żoliborzem. Wszystkie inwestycje miały być gotowe już kilka lat temu.

W planach jest modernizacja stacji PKP Stadion (w 2011 r.) i podmiejskiej części linii średnicowej (po Euro 2012).

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane