Trasa Łazienkowska zielona dzięki buspasowi
Autobusy kursujące buspasami na Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe.
Według danych Zarządu Transportu Miejskiego, Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób.
Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej - ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2.
Jak twierdzi rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.
Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy - po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.
Przed tygodniem rozpoczęła się w Warszawie kampania ZTM "Jedź właściwym pasem", która ma zachęcić warszawiaków do korzystania z komunikacji miejskiej.
Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.
W stolicy funkcjonują wydzielone buspasy o łącznej długości ok. 32 km, w ciągu najbliższych miesięcy kolejny pojawi się w Al. Jerozolimskich - między Pl. Zawiszy a Rondem de Gaulle'a, w ścisłym centrum miasta. W przyszłości ma on powstać także na Trasie AK, na odcinku od ul. Żelazowskiej do Wybrzeża Gdyńskiego - w kierunku mostu.
Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich - na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy.
Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.
Pomysł na redukcję emisji spalin w stolicy pod koniec ub.r. mieli także radni PiS. Podczas debaty na temat wysokości stawek podatków lokalnych obowiązujących w 2010 r. zgłosili propozycję, by właściciele ekologicznych samochodów ciężarowych i autobusów objęci zostali zerową stawką podatku. Przeciwko temu pomysłowi głosowali jednak radni rządzącej w Warszawie Platformy Obywatelskiej i ostatecznie przepadł on w głosowaniu.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.