Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Prosta kłuta pod metro

Konrad Majszyk 26-04-2010, ostatnia aktualizacja 27-04-2010 17:27

Odwierty pod budowę drugiej linii ruszyły w rejonie ronda Daszyńskiego. Na budowę szybu startowego poczekamy jednak co najmniej do sierpnia. Dotarliśmy do najnowszego harmonogramu budowy najważniejszej miejskiej inwestycji.

Pierwsza wiertnica na Prostej. Wczoraj zaczęły się wiercenia pod drugą linię.  W tle centrum miasta, przez które przejdzie 6,1 km tunelu. Do października 2013 roku mają zostać zbudowane stacje: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński
autor: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Pierwsza wiertnica na Prostej. Wczoraj zaczęły się wiercenia pod drugą linię. W tle centrum miasta, przez które przejdzie 6,1 km tunelu. Do października 2013 roku mają zostać zbudowane stacje: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński

Wiertnica pojawiła się wczoraj po południu między jezdniami ul. Prostej przy Karolkowej, naprzeciwko szklanego biurowca Aviva. Pasażerowie wysiadający z tramwajów przyglądali się jej z zaciekawieniem. W ten niepozorny sposób ruszyły prace przy budowie drugiej linii, która pod koniec 2013 roku ma połączyć rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. – Wiercenia geologiczne to symboliczny początek inwestycji, ale nie oznacza jeszcze zamykania ulic ani wiercenia tuneli – mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. – Pobrane próbki gruntu zostaną teraz przebadane. To wstęp do właściwej budowy.

Harmonogram? Już inny

Inżynierowie muszą sprawdzić na Prostej m.in. poziom wód gruntowych i parametry geologiczne. Badania mają zapobiec niespodziankom, np. osunięciom gruntu. Specjalistyczna firma Geoteko dostała na razie pozwolenie na odwierty w trzech punktach miasta.

Przygotowania do inwestycji idą pełną parą, ale miastu i tak całkowicie „rozjechał się” optymistyczny harmonogram z grudnia ubiegłego roku. To właśnie wtedy prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz w towarzystwie przedstawicieli włosko-tureckiego konsorcjum Astaldi i Gülermak zapowiedziała, że prace ruszą na przełomie kwietnia i maja 2010 roku. Jeszcze miesiąc temu koordynator remontów Wiesław Witek mówił, że prace mogą się zacząć 1 maja. Tymczasem wykonawca nawet nie złożył wniosku o pozwolenie na budowę szybu startowego w rejonie ronda Daszyńskiego. – To najdroższa i najbardziej skomplikowana logistycznie inwestycja w Warszawie od bardzo wielu lat. Podczas uzgodnień technicznych pojawiają się trudności, np. instalacje nieuwzględnione na mapach – mówi Jacek Wojciechowicz.

Informacji o nowych terminach wiceprezydent nie chciał komentować. Potwierdziliśmy ją jednak w dwóch bardzo dobrych źródłach zaangażowanych bezpośrednio w tę inwestycję. Lada dzień wykonawca ma złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Metro Warszawskie spodziewa się tego dokumentu na przełomie maja i czerwca.

Najwcześniej w czerwcu zacznie się przekładanie urządzeń podziemnych. Ten etap prac będzie wymagał zamknięcia ul. Prostej między rondem Daszyńskiego a Karolkową. Ruch zostanie skierowany Karolkową i Kolejową do pl. Zawiszy. Trzeba będzie zbudować m.in. tymczasowy skręt z Towarowej w Kolejową.

Tarcze wciąż za granicą

Co z budową szybów startowych dla tzw. superkretów, czyli tarcz automatycznych TBM o średnicy 5,4 metra do drążenia tuneli? Na rondzie Daszyńskiego ma się zacząć najwcześniej w sierpniu. Na Powiślu stanie się to zapewne miesiąc później.

Podczas wewnętrznych narad w ratuszu montaż TBM planowany jest już nie na październik tego roku, ale najwcześniej na styczeń roku 2011. Drążenie tuneli ma ruszyć wiosną przyszłego roku. Wykonawca wciąż rozmawia z producentami tarcz. W grę wchodzi kupno albo leasing z Niemiec lub Kanady. Trzy automatyczne tarcze TBM, z których dwie ruszą z ronda Daszyńskiego, mają się przesuwać pod centrum miasta i Wisłą kilkanaście metrów na dobę. Żeby utwardzić grunt, inżynierowie będą stosowali przed nimi technologię „zastrzyków” z masy cementowej.

Opóźnia się nawet uruchomienie centrum informacyjnego dla warszawiaków w parku Świętokrzyskim. Według wstępnych przymiarek, ma ruszyć w czerwcu (dwa miesiące po terminie).

Inwestycja ma pochłonąć łącznie ponad 4,1 mld zł. W związku z obiecywanym w ub. roku przyspieszeniem budowy ratusz przygotował korektę budżetową: zwiększenie środków na metro w 2010 roku ze 100 do ponad 530 mln zł. Z powodu poślizgu inwestycji może się ona okazać niekonieczna aż w tak dużej wysokości.

Dodaj swoją opinię

Etapy budowy i podwykonawcy

Umowa przewiduje zakończenie prac w październiku 2013 roku. Podczas Euro 2012 okolice stacji Stadion i Dw. Wileński muszą być w pełni przejezdne, więc liczy się każdy dzień.

Włosko-tureckie konsorcjum chce wziąć na siebie budowę stacji, z których wystartują tarcze: Rondo Daszyńskiego i Powiśle. Pozostałych pięć ma zostać zleconych podwykonawcom.

Trwają negocjacje cenowe z największymi koncernami obecnymi na polskim rynku. W kluczowych negocjacjach Polacy zostali częściowo odsunięci na rzecz przedstawicieli koncernów matek, np. z Niemiec i Hiszpanii. W ub. tygodniu ustalenia utrudnił wulkan na Islandii, który zablokował lotniska w Europie.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane