Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro nie poszerzy Prostej

Konrad Majszyk 09-06-2010, ostatnia aktualizacja 10-06-2010 19:25

Podczas drążenia tunelu drugiej linii ratusz zamknie ul. Prostą, ale jej nie poszerzy. Budowę wstrzymuje Dowództwo Sił Powietrznych. Nie wiadomo też, kto zapłaci za łącznik z przystankiem PKP Stadion.

Podczas budowy metra ratusz zamknie ul. Prostą
autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
Podczas budowy metra ratusz zamknie ul. Prostą

Na przełomie czerwca i lipca mają ruszyć prace przy przekładaniu podziemnych instalacji pod ul. Prostą. Wtedy ulica zostanie zamknięta między rondem Daszyńskiego a Karolkową. Wykonawca zamówił w Niemczech trzy tarcze automatyczne TBM do drążenia tuneli, które w 2011 r. wystartują z okolic ronda Daszyńskiego. Inżynierowie i urzędnicy mają jednak problemy z przygotowaniem inwestycji.

Prostej nie wyprostują

Przy okazji budowy 6 km drugiej linii metra (za 4,1 mld zł) miała zostać przebudowana ulica Prosta między rondami Daszyńskiego i ONZ. Dzisiaj zakorkowana – wbrew nazwie – wygina się w łuk, żeby ominąć część zabudowań zabytkowej Fabryki Norblina. W dodatku jezdnię przecinają tory tramwajowe. Dzięki zmianom miały powstać dwie szerokie jezdnie z torowiskiem pośrodku. Ale nic z tego.

– Przebudowa ul. Prostej została przełożona – przyznał podczas obrad miejskiej komisji infrastruktury koordynator remontów Wiesław Witek. Jednocześnie prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapowiedział, że po zakończeniu budowy metra ulica zostanie odtworzona w starym układzie. Radni są oburzeni.

– Prosta zostanie na trzy lata zamknięta i rozkopana. Dlaczego mamy nie wykorzystać tej okazji, żeby ją przebudować?

– dziwi się przewodniczący komisji infrastruktury Dariusz Klimaszewski. – Wszystko zależy od bilansu budżetowego. Miasto musi oszczędzać. Myślimy jednak o tym, żeby zgrać obie inwestycje – uspokaja dyrektor Biura Rozwoju Warszawy Jerzy Kulik.

Czy nie są to jednak obietnice na wyrost? Zadzwoniliśmy do Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, w którego gestii jest budowa drugiej jezdni Prostej.

– Mamy decyzję środowiskową i projekt budowlany, ale brakuje pieniędzy na kontynuację inwestycji – mówi rzeczniczka ZMID Agata Choińska. – Dlatego nawet nie występujemy o zgodę na jej realizację – przyznaje. Władze miasta przewidywały, że poszerzenie Prostej będzie kosztować ok. 55 mln zł. Projekt ma wrócić do planów inwestycyjnych „po 2013 roku”. Wtedy ma być już otwarty centralny odcinek drugiej linii.

Wojskowi kontra metro

To nie koniec problemów, jakie wyszły na jaw podczas obrad komisji infrastruktury. Okazało się, że zastrzeżenia do projektu drugiej linii ma Dowództwo Sił Powietrznych. Prezes Lejk z Metra Warszawskiego oznajmił tajemniczo, że miasto otrzymało od wojskowych opinię, z którą się nie zgadza.

Według naszych ustaleń, chodzi o konieczność przełożenia kabli telekomunikacyjnych. Instalacje kolidują z drugą linią, a przy tym są tajne i nie ma ich na żadnych podkładach geodezyjnych. Wojskowi ujawnili się dopiero podczas uzgodnień poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę.

Na razie sprawy komentować nie chcą. Ppłk Robert Kurpacz z Dowództwa Sił Powietrznych nie odpowiedział nam wczoraj na pytania. Według nieoficjalnych informacji,wojskowi zażądali od miasta przebudowy 26 kilometrów światłowodu. To może opóźnić budowę inwestycji o kilka miesięcy.

Metro Warszawskie ma złe wspomnienia dotyczące odkopywania wojskowych instalacji podczas budowy pierwszej linii.

– W latach 80. inżynierowie natknęli się na przewód, którego nie było na żadnych planach. Kiedy go przecięli, nagle znikąd pojawili się tajemniczy panowie, którzy robili ogromne problemy – opowiada jeden z urzędników. Trwają też nerwowe rozmowy z Ministerstwem Finansów. Budowa stacji Nowy Świat wymusi rozkopanie ul. Świętokrzyskiej. Resort naciska na ekipę Hanny Gronkiewicz-Waltz, żeby podczas prezydencji Polski w UE w 2011 roku Świętokrzyska nie była placem budowy.

Rozmowy z kolejarzami

Już dziś widać, że problemy sprawi skoordynowanie budowy stacji metra Stadion z modernizacją przystanku PKP Stadion. Grupa PKP ogłosiła przetarg na remont budynku „dworczyka”. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe mają w 2011 roku wyremontować tory, perony i tunel dla pieszych. Tutaj nie ma nawet przetargu.

Obie spółki kolejowe twierdzą, że są w ścisłym kontakcie z Metrem Warszawskim w sprawie lokalizacji wyjść, budowy łączników między stacjami itd. Nie wiadomo jednak, kto za to zapłaci. Druga linia ma być gotowa w październiku 2013 roku.

Dodaj swoją opinię

Zobacz wizualizację drugiej linii metra w Google Earth

Ściągnij następujące pliki ze strony Metra Warszawskiego:

1. Sieć Metra Warszawskiego 3D (5,2MB)

2. Metro z lotu ptaka (80KB)

Uruchom je w powyższej kolejności za pomocą Google Earth w wersji co najmniej 4. Dokładna instrukcja na stronie metra.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane