Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Lotnisko Chopina gotowe na paraliż

Konrad Majszyk 10-08-2010, ostatnia aktualizacja 11-08-2010 15:27

550 ton asfaltu w ciągu godziny będą musiały dowozić wywrotki na remontowane skrzyżowanie pasów. Na przyjęcie odrzutowców szykują się Łódź, Gdańsk i Kraków.

autor: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Za plecami robotników układających na pasie siatkę wzmacniającą, ląduje odrzutowiec linii El Al
autor: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Za plecami robotników układających na pasie siatkę wzmacniającą, ląduje odrzutowiec linii El Al
autor: Darek Golik
źródło: Fotorzepa

Gdyby autostrady były budowane w Polsce w takim tempie, jak remontujemy ten pas startowy, to co 22 dni powstałaby nowa 25-kilometrowa nitka – twierdzi dyrektor kontraktu Ryszard Sikora z Budimeksu.

To zaskakująca zmiana retoryki, bo w 2008 r. to właśnie jego firma została przez Ministerstwo Infrastruktury wyrzucona z hukiem z budowy Terminalu 2 z powodu rażących opóźnień.

Pamiątka po katastrofie

Stoimy na tzw. progu 29. Lotniska Chopina. To sąsiadująca z ul. Wirażową część remontowanej krótszej drogi startowej znad Ursynowa – tuż obok wału ziemi, w który w 1993 roku uderzył podczas lądowania airbus 320 Lufthansy. Miejsce wygląda jak po bombardowaniu. Gdzie okiem sięgnąć, leżą góry pokruszonego asfaltobetonu. Kawał pasa startowego o szerokości 60 metrów został zerwany.

– Przygotowujemy się do odtworzenia w tym miejscu nawierzchni bitumicznej – mówi inż. Sikora. – Ale prace ciągną się na całej długości trzykilometrowego pasa. Po drugiej stronie lotniska są znacznie bardziej zaawansowane. Łącznie obejmą obszar 33 hektarów – wylicza.

Jedziemy na przeciwległą część pasa – od strony al. Krakowskiej. Tutaj pracuje ponad 20 ciężarówek, rozściełaczy i walców. Pierwsza tzw. warstwa wyrównawcza leży już na 1300 metrach pasa, czyli kończy się przed skrzyżowaniem z dłuższą drogą startową. W tle z hukiem silników startują odrzutowce.

Na trzy wrześniowe weekendy Państwowe Porty Lotnicze zaplanowały remont skrzyżowania pasów. W zadanie będzie zaangażowanych jednocześnie ponad 300 osób. Pełną parą mają pracować dwie wytwórnie mas asfaltowych. Wykonawca ma dowozić wywrotkami na lotnisko po 550 ton masy bitumicznej w ciągu godziny. Jeśli nie uda się zgrać wszystkich elementów układanki – np. dojdzie do karambolu na ul. Poleczki – remont nie wypali.

Z tego powodu w sobotę i niedzielę 4 i 5 oraz soboty 11 i 18 września ruch na lotnisku zostanie bardzo poważnie ograniczony. Starty i lądowania będą możliwe tylko na tzw. półpaścu.

– Dopuścimy lądowanie na 1300 metrach pasa znad Ursynowa – mówi dyrektor Radosław Żuk z Portów Lotniczych. – Będą stąd mogły operować małe samoloty zabierające na pokład do 60 osób, np. ATR 42.

Z Chopina na Reymonta

Większość linii wybierze inne lotniska w Polsce. Według wstępnych szacunków, z powodu remontu Lotnisko Chopina utraci ponad 10 mln zł potencjalnych przychodów.

Do przyjęcia części warszawskich połączeń szykuje się niewielkie Lotnisko Reymonta w Łodzi, na którym trwa dopiero budowa nowego terminalu. Jak ustaliliśmy, na łódzkim lotnisku tli się bunt, bo dyrektor portu kategorycznie zabronił pracownikom brać w te dni urlopy. Duża część ruchu przeniesie się też do Gdańska i Krakowa.

Pasażerowie, którzy wykupili w te dni loty z Warszawy, powinni sprawdzić, co dalej, na stronach internetowych i infoliniach przewoźników. Ci są zobowiązani do zapewnienia transportu do i z Warszawy. Obok Terminalu 2 otwarty dla wszystkich będzie nowy terminal autobusowy.

Koszt prac na pasie startowym to prawie 90 mln zł. Ostatni remont kapitalny pasa startowego na Okęciu miał miejsce w latach 70. ubiegłego wieku.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane