Bez Prostej? To nie proste
Budowniczy metra zamknęli na trzy lata ul. Prostą. Równoległa Grzybowska zamieniła się w buspas. We wtorek rusza zaś remont Chłodnej, która z tego powodu nie posłuży do objazdów.
Zamieszanie zaczęło się na Prostej w sobotę rano, kiedy robotnicy montowali blaszane ogrodzenie po obu stronach ulicy. W niedzielę dwie koparki zrywały tory tramwajowe, którymi jeszcze tydzień temu kursowały tramwaje linii 8 i 10.
Gapie z ciekawością zaglądali ze ogrodzenie od strony ronda Daszyńskiego. – Aż boję się pomyśleć, co będzie się tu działo w poniedziałek – mówi Paweł z Bemowa. – Czy się przesiądę do komunikacji? Na razie kupiłem bilet tygodniowy. Będę obserwował sytuację i po tym czasie zdecyduję co dalej – ujawnia swoją strategię.
Wszyscy się nie zmieszczą
Według obliczeń Zarządu Transportu Miejskiego, układ ulic objazdowych nie będzie w stanie wchłonąć takiego ruchu, jaki odbywał się czteropasmową ul. Prostą. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz publicznie już nawet błagała warszawiaków o wyrozumiałość.
Objazd dla samochodów zamkniętej Prostej prowadzi ul. Karolkową, Przyokopową i Kolejową do Towarowej (dla jadących w przeciwną stronę powstał specjalny lewoskręt – z Towarowej w Kolejową). Drogowcy podpowiadają też objazd Płocką, Wolską, al. Solidarności, ale te trasy na pewno też będą kompletnie zatkane.
Na dodatek kierowcy jadący ul. Kasprzaka mogą skręcić w Karolkową tylko w prawo. W lewo się nie da, bo Karolkowa i Grzybowska zamieniły się w buspasy. Policjanci z drogówki mają się tu dziś czaić z fotoradarem. Jak działa komunikacja? Przez rondo Daszyńskiego – wzdłuż Towarowej i Okopowej – nadal kursują tramwaje. Zarząd Transportu Miejskiego wycofał tylko linie 8 i 10 ze Skierniewickiej i Prostej. „Ósemka“ jeździ teraz Wolską, al. Solidarności do Kercelaka, a stąd Towarową do pl. Zawiszy. „Dziesiątka“ kursuje Wolską i al. Solidarności do kina Femina, gdzie skręca w al. Jana Pawła II.
Linie 105, 125, 159, 178, 501, 506, 507 omijają Prostą przez Karolkową, Grzybowską i Towarową do ronda Daszyńskiego, gdzie wracają na stare trasy (w kierunku ronda ONZ mają kursować Grzybowską do Żelaznej).
Chłodna rozkopana
Część samochodów mogłaby pojechać równoległą Chłodną. Ale jutro burmistrz Woli Marek Andruk uroczyście rozpocznie jednak przebudowę Chłodnej i Elektoralnej, między Żelazną i al. Jana Pawła. To sztandarowa przedwyborcza inwestycja władz Woli, dzięki której ulica ma się zamienić w prestiżowy deptak.
Dlaczego rusza jednocześnie z zamknięciem Prostej?
– Na razie przejazd Chłodną zostanie zachowany. Zgodziliśmy się tylko na zamknięcie połowy ulicy, po południowej stronie kościoła św. Karola Boromeusza – uspokaja rzecznik koordynatora remontów Tomasz Kunert. Ta wolska inwestycja za 11 mln zł potrwa jednak 12 miesięcy. Czy w jej trakcie trzeba będzie zablokować przejazd? Nie wiadomo. Na razie wykonawca nie zatwierdził u miejskiego inżyniera Janusza Galasa projektów organizacji ruchu.
Tarcze pod Świętokrzyską
Na Prostej budowniczy mają w tym tygodniu przekładać kolidujące z metrem instalacje podziemne – m.in. ciepłownicze, wodociągowe i teletechniczne.
W ciągu kolejnych tygodni między rondem Daszyńskiego a Karolkową powstanie szyb startowy o długości 133 metrów dla dwóch tarcz drążących TBM, a jednocześnie korpus przyszłej stacji metra Rondo Daszyńskiego. Odcinek między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim ma zostać otwarty pod koniec 2013 roku.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.