Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pierwszy fragment obwodnicy na święta

Piotr Szymaniak 06-10-2010, ostatnia aktualizacja 07-10-2010 20:29

Na budowie trasy S8 (z Konotopy do ul. Powązkowskiej) trwają ostatnie prace wykończeniowe. Auta mają pojechać tamtędy 15 grudnia.

Trzypoziomowy węzeł Prymasa Tysiąclecia
autor: Pasterski Radosław
źródło: Fotorzepa
Trzypoziomowy węzeł Prymasa Tysiąclecia

Od poniedziałku robotnicy zaczną układanie ostatniej, tzw. ścieralnej warstwy asfaltu – zapowiada Włodzimierz Bilski, dyrektor kontraktu z firmy Budimex, która wraz ze Strabagiem, Mostostalem i Warbudem buduje 10-kilometrowy odcinek trasy. – Potem już tylko malowanie oznakowania jezdni i można zaczynać odbiory. Na 99,9 proc. droga gotowa będzie w terminie, czyli 15 grudnia.

Budowa kosztowała 2,15 mld zł i jest jedną z najdroższych inwestycji drogowych w Polsce. Za każdy dzień opóźnienia wykonawcy grozi 700 tys. zł kary.

– Łatwo jest budować w szczerym polu. Tutaj musieliśmy wybudować połowę trasy biegnącej przez Bemowo w zagłębieniu i postawić 23 obiekty inżynieryjne takie jak wiadukty, kładki czy estakady – wylicza Bilski.

W tunelach zamontowano 46 przepompowni, z czego osiem jest wielkości domu jednorodzinnego. Mają one odprowadzać wodę deszczową z jezdni. Ściany oporowe w zagłębieniach wbito w ziemię na głębokość 24 metrów. Teraz na ścianach półtunelu robotnicy montują granitowe płyty oraz kończą stawianie ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż osiedli.

– W niektórych miejscach pomiędzy ul. Radiową a Powstańców Śląskich na wniosek mieszkańców podwyższyliśmy ekrany – mówi Tomasz Misiak, inżynier kontraktu, który nadzoruje inwestycję z ramienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do końca miesiąca mają zostać w całości oddane przebiegające nad trasą wiadukty w ciągu ulic Radiowa i Powstańców Śląskich. Wtedy kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w obie strony (na razie ruch odbywa się tylko po jezdniach zachodnich).

S8 ma trzy pasy o szerokości 3,5 m każdy oraz 2,5-metrowe pasy awaryjne. Każde skrzyżowanie jest bezkolizyjne. Zjazdy z ekspresówki znajdują się na węzłach Powązkowska, Prymasa Tysiąclecia (trzypoziomowy), wspólnym dla Lazurowej i Warszawskiej oraz na węźle w Morach. Choć droga gotowa jest do samej Konotopy, to kierowcy będą musieli zjeżdżać z ekspresówki w Morach, bo opóźniła się budowa autostrady A2 („dojdzie” ona do Konotopy dopiero w 2012 roku).

– Niestety, dopóki węzeł Konotopa nie będzie gotowy, dopóty przy zjeździe z ekspresówki w Morach będą tworzyły się korki. Wjazd na ul. Poznańską (przedłużenie Połczyńskiej – przyp. red.) będzie regulowany światłami – mówi Tomasz Misiak.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane