Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Pospolite ruszenie: Modlin na Euro 2012

Konrad Majszyk 08-10-2010, ostatnia aktualizacja 09-10-2010 22:38

Budowniczy lotniska będą zmagali się z sądową ofensywą ekologów. Żeby śledzić ruchy ptaków, kupią specjalistyczny radar. Ale szanse na otwarcie Modlina w 2012 r. są niewielkie.

W Modlinie lądują dziś np. takie małe cessny. W 2012 roku mają tu przylecieć pasażerskie odrzutowce
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
W Modlinie lądują dziś np. takie małe cessny. W 2012 roku mają tu przylecieć pasażerskie odrzutowce
autor: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

Ponad 2,5 km zmodernizowanej drogi startowej, nowy terminal o powierzchni 13,4 tys. mkw., 400 mln zł wydanych na część lotniskową, do tego 600 mln zł na kolej i drogi. Podczas wczorajszej uroczystości w Modlinie oficjele szastali liczbami i dali upust płomiennym przemówieniom.

Niemcy się nie umywają

– Polska jest dziś błękitną wyspą na mapie Europy – zapędził się radny Mazowsza Grzegorz Kostrzewa-Zorbas (PO).

– Bo Modlin to jedyne nowe lotnisko cywilne budowane obecnie w UE – twierdzi.

Co w takim razie z budowanym pod Berlinem portem lotniczym BBI dla docelowej liczby 50 mln pasażerów, który ma zostać otwarty w 2014 r.? Według radnego, ta inwestycja nie spełnia kryteriów całkowicie nowego lotniska, bo tylko zastąpi trzy inne porty: Tegel, Tempelhof i Schönefeld.

Optymizm studzi prezes Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków Wiesław Nowicki. Twierdzi, że inwestor nie ma prawa budować w Modlinie z powodu uchybień proceduralnych podczas starań o decyzję środowiskową. – Decyzja środowiskowa jest „wykonalna”. Budujemy zgodnie z prawem – ripostuje prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc. – Spośród dużych inwestycji w Polsce tylko Stadion Narodowy nie jest oprotestowany przez ekologów – wytyka.

Ekolodzy zapowiadają walkę w sądzie o zablokowanie Modlina. Przypominają liczne wypadki lotnicze spowodowane zderzeniami z ptakami. Według danych linii United Airlines, na 10 tys. lotów dochodzi od 8 do 19 kolizji z ptakami – w zależności od regionu świata.

– Zagrożenie zderzenia z ptakiem istnieje na każdym lotnisku. W Łodzi port lotniczy znajduje się tuż obok wysypiska śmieci, na którym żerują ptaki – odpowiada Grzegorz Tumelis ze spółki Port Lotniczy Modlin. – W Modlinie zamontujemy radar do monitorowania przemieszczania się ptaków, jak np. w Durbanie w RPA – obiecuje.

W latach 1953 – 2000 na lotnisku bazowali wojskowi, np. 15. Dywizja Lotnictwa Bombowego. Z wojskowych statystyk wynika, że w ciągu 47 lat doszło w Modlinie do jednego wypadku z powodu ptaka: w latach 70. spadł myśliwiec Lim-2.

„Zdążymy, ale to trudne”

Inwestor lotniska w Modlinie zapowiada przyjęcie pierwszych odrzutowców przed Euro 2012. – Częścią każdej umowy jest harmonogram. Z niego wynika, że zdążymy – mówi prezes Okienczyc.

Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, szanse na dotrzymanie terminu są niewielkie. Inwestor nie rozstrzygnął jeszcze nawet wszystkich przetargów. Już w październiku ma spaść śnieg. Do tego dochodzą czasochłonne procedury odbiorcze przed otwarciem lotniska.

– Port musi uzyskać m.in. certyfikat lotniska cywilnego – mówi rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska. – Dla działającego lotniska trwa to ok. trzech miesięcy. Ile to potrwa dla nowego lotniska? Nie wiem. Od początku istnienia ULC w Polsce nie powstało żadne nowe. Prawie do zera zmalały szanse na obiecywany w 2012 r. łącznik kolejowy i podziemną stację pod terminalem. – Zrobimy wszystko, żeby się udało, ale to bardzo trudne – mówi marszałek Mazowsza Adam Struzik.

Lotnisko w Modlinie założyli Niemcy w 1940 r. dla jednostek Luftwaffe. W 1945 r. przejęło je Lotnictwo Polskie. Dzisiaj lądują tu małe samoloty cywilne.

Życie Warszawy

Najczęściej czytane