Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Andersa: zagrożenie

Konrad Majszyk 09-11-2010, ostatnia aktualizacja 10-11-2010 13:44

Kolejarze obiecują oddać perony Dworca Gdańskiego i tunel na Żoliborz przed Gwiazdką. Drogowcy ścigają się z czasem na wiadukcie na Andersa. Czy prace opóźnią się do wiosny?

Dworzec Gdański to plac budowy dla kolejarzy i drogowców. Obok nowych peronów pną się w górę trzy wiadukty: dwa drogowe i tramwajowy. Pod ziemią  czeka gotowy 170-metrowy tunel  na Żoliborz
autor: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Dworzec Gdański to plac budowy dla kolejarzy i drogowców. Obok nowych peronów pną się w górę trzy wiadukty: dwa drogowe i tramwajowy. Pod ziemią czeka gotowy 170-metrowy tunel na Żoliborz

Od czwartku do godz. 4 w poniedziałek tramwaje nie będą kursowały ul. Słomińskiego między ul. Międzyparkową a rondem „Radosława”. Trasy zmienią linie 1, 16 i 28. Między pl. Hallera a Arkadią będą jeździły autobusy Z-3. Auta pojadą „zawijasem” przez ul. Dawidowskiego. Do poniedziałku tramwajarze mają odtworzyć dwa tory i zbudować nową trakcję, a także odbudować jezdnię pod powstającym wiaduktem.

Grudzień, czyli kwiecień?

To kolejny etap wartej 79 mln zł odbudowy trzech wiaduktów – dwóch drogowych i tramwajowego – obok Dworca Gdańskiego. Ten najbliżej peronów miał być otwarty przed 30 października. Miesiąc temu miejski koordynator remontów Wiesław Witek przyznał jednak: „Mamy obsuwę”. Jednocześnie zapowiedział, że pierwszym z wiaduktów pojedziemy przed Gwiazdką.

Tymczasem wczoraj na miejskich stronach internetowych pojawiła się informacja o przedłużeniu zamknięcia Andersa i utrudnieniach na Słomińskiego aż do 31 grudnia.

– W języku miejskich drogowców termin „31 grudnia” należy czytać jako „wiosna przyszłego roku”. Kiedy spadnie śnieg i zetnie mróz, budowa na Andersa się zatrzyma – mówi jeden z urzędników ratusza, zastrzegając anonimowość.

– Do 31 grudnia jest zgoda na zajęcie pasa ruchu, ale to jeszcze o niczym nie świadczy – dowodzi jednak rzecznik miejskiego koordynatora remontów Tomasz Kunert. – Ul. gen. Andersa może zostać otwarta wcześniej. Np. ul. Słomińskiego planujemy poszerzyć do 28 listopada – twierdzi.

Inwestor wylicza, że na wiadukcie zachodnim zabetonowane są wszystkie przęsła, a na dwóch pozostałych – te nad Słomińskiego. W sprawie otwarcia wiaduktu w grudniu nie jest już tak optymistyczny.

– Staramy się, żeby stało się to w tym roku – mówi rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych Małgorzata Gajewska. – Nie brakuje jednak problemów. Wykonawca natrafił na kilkudziesięcioletnią kanalizację, która nie była naniesiona na żadne mapy – ujawnia.

Urzędnicy przyznają niechętnie, że ich plany może pokrzyżować zima. Ale twierdzą, że tempo i tak jest dobre.

– Wiadukt został rozebrany w kwietniu. Do listopada nad torami kolejowymi powstał nowy – mówi Tomasz Kunert. – Dla porównania: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad budowała wiadukt na Poleczki, czyli „w polu”, prawie rok.

Kolejarze w tunelu

Obok wiaduktu PKP Polskie Linie Kolejowe za 120 mln zł modernizują dwa perony z czterech stacji Warszawa Gdańska i budują 170-metrowe przejście podziemne, które połączy ul. Zajączka na Żoliborzu ze stacją metra Dworzec Gdański i PKP Warszawa Gdańska oraz z ul. Słomińskiego w Śródmieściu. Kolejarze obiecywali, że otworzą je we wrześniu. Nie udało się.

– To będzie nasz prezent gwiazdkowy dla pasażerów –  mówi Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe. – W tunelu trwają już ostatnie prace wykończeniowe. Przed nami jeszcze odbiory – wyjaśnia.

We wtorek weszliśmy z kolejarzami do tunelu dla pieszych. Przejście wykonane jest w standardzie Metra Warszawskiego (władze stolicy współfinansowały prace i miały wpływ na projekt). Pod ziemią są pochylnie i windy dla niepełnosprawnych, toalety (po stronie Żoliborza i Śródmieścia) oraz galeria handlowa. Nad tunelem powstał parking na 50 aut.

Gotowe są dwa perony – o długości 300 i 400 m – które ciągną się między dwoma wiaduktami: od Andersa do Popiełuszki. Jak planują PKP PLK, będą się tu zatrzymywać pociągi dalekobieżne w czasie remontu po 2012 roku dalekobieżnej linii średnicowej.

Kolejarze najedli się jednak wstydu. Powód? Zanim otworzyli perony, nowe wiaty zostały zniszczone przez grafficiarzy. Dlaczego PKP nie chcą stosować powłok antygraffiti?

– Rozważaliśmy ten wariant, ale to zbyt kosztowne. Poza tym po trzech myciach trzeba znowu nakładać kolejną warstwę. Wolimy raz na jakiś czas zamalowywać bohomazy – deklaruje Robert Kuczyński.

Odwrotnie podchodzi do sprawy Zarząd Dróg Miejskich, który pokrywa powłoką kolejne obiekty na terenie Warszawy, np. filary wiaduktów w al. Prymasa Tysiąclecia i przy Dworcu Centralnym. – Antygraffiti się opłaca – mówią drogowcy.

Święto niepodległości na ulicach:

W związku z uroczystościami państwowymi 11 listopada nie wolno parkować:

przed Teatrem Wielkim

przed galerią Zachęta

przed Dowództwem Garnizonu Warszawa przy pl. Piłsudskiego 4

na parkingu przy Hotelu Europejskim

na Królewskiej (między Krakowskim Przedmieściem a Marszałkowską)

Tokarzewskiego-Karaszewicza

Ossolińskich

Wierzbowej

Fredry

al. 3 Maja

Traugutta

Jasnej

Sienkiewicza

Tego dnia od godz. 10 do 13.30 zamknięte będą ulice:

- Królewska (między Krakowskim Przedmieściem a Marszałkowską)

- Wierzbowa

- Moliera

- Focha

- Tokarzewskiego-Karaszewicza

- Ossolińskich

Uwaga, utrudnienia w parkowaniu mogą zacząć się już dzień wcześniej. Trzeba przyglądać się znakom.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane