Trasy i tunel spóźnione
Trasa S8: zamknięta, ale oświetlona jak pas startowy. Wiadukt na Służewcu: w jedną stronę. Tunel przy Gdańskim: opóźniony.
Jedziemy w nocy ul. ks. Bolesława. Taksówkarz spogląda w dół – na zamkniętą trasę S8 Konotopa – Powązkowska. Droga jest puściutka i zasypana śniegiem, ale rzęsiście oświetlona. Wygląda, jakby za chwilę miał tu lądować odrzutowiec.
– Tak jest każdej nocy. Co za marnowanie publicznych pieniędzy? – komentuje pan Tomasz, zawodowy kierowca.
Złomiarze boją się światła
Nowa trasa za rekordową kwotę 2,1 mld zł przydałaby się wyjeżdżającym w stronę Sochaczewa i Poznania. W 2012 r. zjedzie w nią ruch z autostrady A2 (ta dotrze do Warszawy od strony Łodzi). Na realizację kontraktu i otwarcie trasy S8 konsorcjum Budimeksu, Strabagu, Mostostalu Warszawa i Warbudu miało czas do 15 grudnia ubiegłego roku.
– Opóźnia się. Do czasu wydania pozwolenia na użytkowanie przez nadzór budowlany za wszystko płaci wykonawca. Za latarnie też – twierdzi Małgorzata Tarnowska z mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Czemu latarnie się świecą? Po pierwsze, trwają próby oświetlenia – mówi dyr. kontraktu Włodzimierz Bilski. – Po drugie, to dodatkowe zabezpieczenie, oprócz ochroniarzy. Nie chcemy, żeby tuż przed otwarciem metalowe i aluminiowe elementy „dostały nóg“ – wyjaśnia.
Drogowcy uzupełniają dokumentację geodezyjną dla nadzoru budowlanego. Według inż. Bilskiego, jest szansa, że łącznik autostradowy zostanie otwarty w przyszłym tygodniu.
Z tego samego powodu – braków w dokumentacji powykonawczej – opóźnia się otwarcie zbudowanej przez Budimex połowy wiaduktu łączącego ul. Cybernetyki i 17 Stycznia. W grudniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych obiecywał, że stanie się to przed sylwestrem.
– Nadzór budowlany zażądał wyników prób szczelności tzw. uzbrojenia podziemnego. Wiadukt otworzymy najwcześniej w przyszłym tygodniu – mówi rzeczniczka ZMID Małgorzata Gajewska.
Ale pojedziemy tędy tylko ze Służewca w stronę Okęcia. Dlaczego? W drugą stronę w wiadukcie brakuje jednego przęsła z powodu kolizji z budynkiem spółdzielni Świt.
Bez światełka w tunelu
Opóźnia się też otwarcie 170-metrowego przejścia podziemnego, które połączy ul. Zajączka ze stacją metra Dworzec Gdański, z PKP Warszawa Gdańska oraz z ul. Słomińskiego. Skanska teoretycznie zakończyła warte 120 mln zł prace na peronach i w tunelu. W grudniu Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe obiecywał, że to będzie „prezent gwiazdkowy dla pasażerów“. Jak przyznali kolejarze, strażacy mają zastrzeżenia do połączeń tunelu z budynkiem dworca PKP i stacją metra.
Grzegorz Trzeciak z Komendy Miejskiej Straży Pożarnej ujawnia kolejne niedoróbki:
– Brakuje dojazdu pożarowego do tunelu. Występują zakłócenia transmisji sygnału pożarowego do jednostek ratowniczych.
Kiedy otwarcie tunelu? Kolejarze z PKP PLK nie chcą już składać żadnych deklaracji.
Dodaj swoją opinię
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w
jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją,
fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA
Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione
pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.