Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Trasy i tunel spóźnione

Konrad Majszyk 03-01-2011, ostatnia aktualizacja 04-01-2011 13:27

Trasa S8: zamknięta, ale oświetlona jak pas startowy. Wiadukt na Służewcu: w jedną stronę. Tunel przy Gdańskim: opóźniony.

autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa
autor: Guz Rafał
źródło: Fotorzepa

Jedziemy w nocy ul. ks. Bolesława. Taksówkarz spogląda w dół – na zamkniętą trasę S8 Konotopa – Powązkowska. Droga jest puściutka i zasypana  śniegiem, ale rzęsiście oświetlona. Wygląda, jakby za chwilę miał tu lądować odrzutowiec.

– Tak jest każdej nocy. Co za marnowanie publicznych pieniędzy? – komentuje pan Tomasz, zawodowy kierowca.

Złomiarze boją się światła

Nowa trasa za rekordową kwotę 2,1 mld zł przydałaby się wyjeżdżającym w stronę Sochaczewa i Poznania. W 2012 r. zjedzie w nią ruch z autostrady A2 (ta dotrze do Warszawy od strony Łodzi). Na realizację kontraktu i otwarcie trasy S8 konsorcjum Budimeksu, Strabagu, Mostostalu Warszawa i Warbudu miało czas do 15 grudnia ubiegłego roku.

– Opóźnia się. Do czasu wydania pozwolenia na użytkowanie przez nadzór budowlany za wszystko płaci wykonawca. Za latarnie też – twierdzi Małgorzata Tarnowska z mazowieckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Czemu latarnie się świecą? Po pierwsze, trwają próby oświetlenia – mówi dyr. kontraktu Włodzimierz Bilski. – Po drugie, to dodatkowe zabezpieczenie, oprócz ochroniarzy. Nie chcemy, żeby tuż przed otwarciem metalowe i aluminiowe elementy „dostały nóg“ – wyjaśnia.

Drogowcy uzupełniają dokumentację geodezyjną dla nadzoru budowlanego. Według inż. Bilskiego, jest szansa, że łącznik autostradowy zostanie otwarty w przyszłym tygodniu.

Z tego samego powodu – braków w dokumentacji powykonawczej – opóźnia się otwarcie zbudowanej przez Budimex połowy wiaduktu łączącego ul. Cybernetyki i 17 Stycznia. W grudniu Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych obiecywał, że stanie się to przed sylwestrem.

– Nadzór budowlany zażądał wyników prób szczelności tzw. uzbrojenia podziemnego. Wiadukt otworzymy najwcześniej w przyszłym tygodniu – mówi rzeczniczka ZMID Małgorzata Gajewska.

Ale pojedziemy tędy tylko ze Służewca w stronę Okęcia. Dlaczego? W drugą stronę w wiadukcie brakuje jednego przęsła z powodu kolizji z budynkiem spółdzielni Świt.

Bez światełka w tunelu

Opóźnia się też otwarcie 170-metrowego przejścia podziemnego, które połączy ul. Zajączka ze stacją metra Dworzec Gdański, z PKP Warszawa Gdańska oraz z ul. Słomińskiego. Skanska teoretycznie zakończyła warte 120 mln zł prace na peronach i w tunelu. W grudniu Robert Kuczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe obiecywał, że to będzie „prezent gwiazdkowy dla pasażerów“. Jak przyznali kolejarze, strażacy mają zastrzeżenia do połączeń tunelu z budynkiem dworca PKP i stacją metra.

Grzegorz Trzeciak z Komendy Miejskiej Straży Pożarnej ujawnia kolejne niedoróbki:

– Brakuje dojazdu pożarowego do tunelu. Występują zakłócenia transmisji sygnału pożarowego do jednostek ratowniczych.

Kiedy otwarcie tunelu? Kolejarze z PKP PLK nie chcą już składać żadnych deklaracji.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane