Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Wybór Siemensa i Newagu byl prawidłowy

jbg 04-01-2011, ostatnia aktualizacja 04-01-2011 22:38

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła we wtorek odwołanie konsorcjum czeskiej Skody i rosyjskiego Wagonmaszu ws. przetargu na nowe wagony dla warszawskiego metra.

autor: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa

Oznacza to, że - zdaniem Izby - Metro Warszawskie prawidłowo wybrało ofertę konsorcjum Siemensa i Newagu.

Jak podkreślono w orzeczeniu, "Izba nie miała żadnych wątpliwości, że takie orzeczenie powinno zostać wydane".

W ocenie KIO Siemens prawidłowo zastrzegł w swojej ofercie informacje dotyczące parametrów silnika, jaki ma być montowany w jego pociągach, a to właśnie podnosili odwołujący się. Zdaniem Izby informacje te mają charakter informacji technicznej i technologicznej, mających wartość gospodarczą i jako takie podlegają ochronie prawnej jako tajemnica przedsiębiorstwa. W orzeczeniu zaznaczono, że podobne informacje w swojej ofercie zastrzegły także Skoda i Wagonmasz.

Odwołujący się mogą teraz skierować sprawę do sądu. Będą mieć na to 7 dni od daty doręczenia orzeczenia. Nie wiadomo, czy Skoda i Wagonmasz taką skargę złożą - jedyny obecny na sali reprezentant konsorcjum powiedział, że zdecydują o tym prawnicy konsorcjum. Ewentualną skargę sąd będzie musiał rozpoznać niezwłocznie - nie później niż w terminie miesiąca od dnia jej wpływu.

Jeśli skarga zostanie złożona, to - jak powiedział rzecznik metra Krzysztof Malawko - spółka wstrzyma się z podpisaniem umowy ze zwycięzcą przetargu.

Metro Warszawskie (MW) w październiku ub.r. zdecydowało, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum Siemensa i Newagu. Zaproponowana przez nie cena to ponad 1 mld 69 mln zł netto (1 mld 305 mln zł brutto). Od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej odwołali się dwaj pozostali oferenci - hiszpańska spółka CAF oraz konsorcjum Skody i Wagonmaszu. Te odwołania KIO uznała w połowie listopada i nakazała MW ponowną ocenę ofert. Jednocześnie KIO uznała, że metro prawidłowo odrzuciło ofertę CAF i wykluczyło tę firmę z postępowania przetargowego. Powodem było m.in. niewniesienie przez tę spółkę wadium i nieuprawnione dokonanie zmian w treści oferty.

Na początku grudnia MW dokonało ponownej oceny ofert. Ponownie zwyciężyło konsorcjum Siemensa i Newagu, którego oferta uzyskała maksymalną liczbę 100 punktów. Oferta Skody i Wagonmaszu uzyskała w sumie 83,80 punktów. Od tej decyzji ponownie odwołało się tylko konsorcjum Skody i Wagonmaszu.

Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., zaś ostatnia dostawa przewidywana jest na czwarty kwartał 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki (ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r.), a pozostałe pierwszą, istniejącą linię - ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

Nowe pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie; będą jednoprzestrzenne, tzn. nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu.

Zakup 20 z 35 składów, prace projektowe całej II linii metra oraz budowa jej centralnego odcinka mają być dofinansowane ze środków UE. Wniosek złożony przez ratusz w ub.r. opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł.

PAP

Najczęściej czytane