Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Elfy z Bydgoszczy będą jeździć na Mazowszu

Piotr Szymaniak 20-01-2011, ostatnia aktualizacja 21-01-2011 10:40

Pierwsze trzy z 16 pociągów będą jeździć w barwach Kolei Mazowieckich pod koniec czerwca. Pozostałe nowoczesne składy zostaną dostarczone do końca roku.

*16 elfów kosztowało ponad 75 mln euro netto. Z kolei pierwsze z 13 sześcioczłonowych elfów, które  zamówiła SKM, pojawi się w stolicy  w maju
źródło: materiały prasowe
*16 elfów kosztowało ponad 75 mln euro netto. Z kolei pierwsze z 13 sześcioczłonowych elfów, które zamówiła SKM, pojawi się w stolicy w maju
źródło: materiały prasowe

– Elfy są nie tylko bezpieczne i komfortowe, ale także bardzo tanie w eksploatacji – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes PESY Bydgoszcz, która wraz z Zakładami Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki wyprodukuje nowe pociągi. Czteroczłonowe składy zespolone (można przechodzić z wagonu do wagonu), które zabiorą maksymalnie 450 pasażerów, mają być przeznaczone do obsługi lotnisk: Modlin i Okęcie. – Mogą też jeździć po zmodernizowanej linii Warszawa – Gdynia do Działdowa czy nawet do granicy województwa – zapowiada Czesław Sulima z KM, który był przewodniczącym komisji przetargowej. – Szacujemy, że 16 elfów będzie wozić nawet 40 tys. pasażerów na dobę.

Pojazdy mogące rozwinąć prędkość do 160 km/h prowadzić będzie dwóch maszynistów. Składy będą klimatyzowane, objęte monitoringiem i przystosowane dla niepełnosprawnych. W jednym znajduje się tylko jedna łazienka. – Na tak krótkich trasach, na jakich będą kursowały, to wystarczy – tłumaczy Zbigniew Wojciechowski z PESY.

Przetarg na dostawę 16 pociągów wygrała rok temu firma Stadler. KM unieważniły postępowanie. Stadler walczył w sądzie o zmianę tej decyzji. Gdy zapadł korzystny dla szwajcarskiej firmy wyrok, ta zrezygnowała z dostaw, bo uznała, że nie zdąży dostarczyć 16 pociągów w rok. W tej sytuacji Koleje Mazowieckie wybrały drugą najkorzystniejszą ofertę: PESY.

Wcześniej, w grudniu 2009 roku, marszałek województwa podpisał z PESĄ umowę na zakup 20 Elfów dla KM, które miały być dostarczone do końca 2011 r. Ostatecznie do zakupu nie doszło.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane