Na swoich stronach spółka Gremi Media SA wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach prawidłowego świadczenia usług, odpowiedniego dostosowania serwisów do preferencji jego użytkowników, statystycznych oraz reklamowych. Korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na użycie plików cookies w pamięci urządzenia. Aby dowiedzieć się więcej o naszej polityce prywatności kliknij TU.

Metro: pół miasta w korku

Konrad Majszyk 01-02-2011, ostatnia aktualizacja 02-02-2011 17:42

Prosta, Świętokrzyska i Targowa do zamknięcia do końca 2013 roku. Wakacje bez Marszałkowskiej. Później wstrzymywany ruch pierwszej linii metra w stronę Młocin. Dotarliśmy do najnowszego harmonogramu budowy linii drugiej między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim.

Warto przesiąść się do komunikacji. Radzimy unikać okolic Prostej i Świętokrzyskiej. Objazdy od strony Woli poprowadzą Płocką, Wolską i al. Solidarności (al. Jana Pawła II albo gen. Andersa). W przeciwną stronę pojedziemy Al. Jerozolimskimi, Karolkową i Kasprzaka.
źródło: Życie Warszawy
Warto przesiąść się do komunikacji. Radzimy unikać okolic Prostej i Świętokrzyskiej. Objazdy od strony Woli poprowadzą Płocką, Wolską i al. Solidarności (al. Jana Pawła II albo gen. Andersa). W przeciwną stronę pojedziemy Al. Jerozolimskimi, Karolkową i Kasprzaka.
We wtorek ruszyły prace budowlane na pl. Defilad. Na działce, na której powstanie punktu informacyjny oraz centralne biuro budowy II linii metra, pojawił się metalowy płot odgradzający teren udostępniony przez Zarząd Terenów Publicznych.
autor: Marcin Włodarski
źródło: TVP Warszawa
We wtorek ruszyły prace budowlane na pl. Defilad. Na działce, na której powstanie punktu informacyjny oraz centralne biuro budowy II linii metra, pojawił się metalowy płot odgradzający teren udostępniony przez Zarząd Terenów Publicznych.

Z biurowców przy Prostej albo przy pomocy kamer internetowych można obserwować „na żywo”, jak obok ronda Daszyńskiego na głębokość 26 metrów są wpuszczane w grunt tzw. ściany szczelinowe. To element komór dwóch szybów startowych dla tarcz TBM do drążenia tuneli. Na Powiślu – to miejsce dla trzeciego szybu – skończyło się grodzenie placu budowy. Wykonawca szykuje się do zamknięcia pomnika Syreny w przezroczystej, wandaloodpornej klatce.

Co dalej? Dotarliśmy do najnowszego harmonogramu budowy drugiej linii, o którym jutro na konferencji prasowej opowie koordynator remontów Wiesław Witek.

Setki ludzi w gotowości

– W blokach startowych czekamy na pozwolenia na budowę siedmiu stacji – mówi rzecznik konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mateusz Witczyński.

– Jesteśmy w stanie rozpocząć prace na wszystkich stacjach jednocześnie. Przy inwestycji będzie pracowało wtedy ok. 200 inżynierów i 1100 robotników.

Wariant jednoczesnego startu jest mało prawdopodobny. Budowa stacji musi być zsynchronizowana z przesuwaniem się trzech tarcz drążących tunele. W momencie przebijania się pod ziemią TBM betonowa komora stacji – która powstaje metodą odkrywkową, inaczej niż tunel – musi być gotowa. Trzeba więc zaczynać prace w pierwszej kolejności o jedną stację do przodu przed szybem startowym i tarczą. Wykonawca planuje ruszyć najpierw ze stacjami Rondo ONZ i Stadion, a potem Świętokrzyska i Dworzec Wileński (najdłużej można czekać na Nowy Świat).

Co stanie się w maju, kiedy mają ruszyć prace przy rondzie ONZ? Praktycznie nieprzejezdna stanie się Prosta między rondami Daszyńskiego i ONZ. Ratusz planuje dopuścić ruch lokalny na ślepym odcinku od ronda Daszyńskiego do wysokości Miedzianej. Przejezdna będzie Żelazna – na wprost i Prostą, ale tylko do Twardej (tutaj stanie szlaban).

W tym samym czasie ma trwać budowa stacji metra Stadion obok dworca PKP Stadion (wbrew wcześniejszym planom – nie będą one połączone tunelem dla pasażerów). Zapowiadają się zwężenia ul. Sokolej. Ostateczny projekt organizacji ruchu nie jest zatwierdzony.

W lipcu – według oficjalnego harmonogramu – Metro Warszawskie planuje wystartować z pracami przy stacji Świętokrzyska, która będzie przystankiem przesiadkowym dla linii pierwszej. W związku z budową podziemnego łącznika dla pasażerów w kształcie litery „L” – pod Marszałkowską i Świętokrzyską – na co najmniej trzy miesiące będzie wstrzymywany ruch na pierwszej linii w stronę Młocin. To dopiero w 2012 roku.

A już w te wakacje wykonawca zamknie na dwa tygodnie Marszałkowską (wraz z torami tramwajowymi). Aż do końca 2013 roku niedostępne dla ogólnego ruchu będą Świętokrzyska między Emilii Plater i Marszałkowską. Krótki odcinek od ul. Bagno do PAST-y będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego (do parkowania dla mieszkańców). Wjazd znajdzie się od strony ul. Bagno. Przejedziemy za to na wprost ul. Emilii Plater.

ZTM odzyskuje autobusy

To będzie wyzwanie dla Zarządu Transportu Miejskiego, który musi próbować zapewnić przejazd, m.in. licznymi liniami „Z”. To właśnie budową drugiej linii ZTM tłumaczy ostatnie niepopularne decyzje, np. skrócenie tras linii 117 i 519.

– Chcemy, żeby jak najmniej autobusów przejeżdżało z jednej strony miasta na drugą przez centrum Warszawy, które będzie zakorkowane – mówi dyrektor ZTM Leszek Ruta. – Odzyskujemy też przegubowe, żeby mieć tabor do uruchomienia linii specjalnych „Z” – ujawnia.

Także na lipiec został zaplanowany start prac przy Dw. Wileńskim, które odetną dojazd samochodem przez Radzymińską od strony Targówka, Zacisza i Wołomina. Metro Warszawskie planuje zamknąć Targową od Białostockiej do 11 Listopada. Poprzeczna Trasa W-Z będzie przejezdna – ale uwaga! – tylko dla autobusów. Zewnętrzne pasy Radzymińskiej zamienią się w wielki parking Parkuj i Jedź – żeby zostawić auto i przesiąść się do komunikacji.

Najpóźniej powinna ruszyć budowa stacji Nowy Świat. To oznacza plac budowy na Świętokrzyskiej na wysokości Ministerstwa Finansów. Urzędnicy przewidują utrzymanie ruchu północ – południe wzdłuż Jasnej i Mazowieckiej. Na odcinku między Jasną i Czackiego dopuszczony będzie ruch lokalny (wjazd od Jasnej i Czackiego).

Czy ten plan wypali? Wszystko zależy od tempa wydawania pozwoleń na budowę, m.in. przez urząd wojewódzki.

– W grudniu i styczniu złożyliśmy wnioski o pozwolenia dla wszystkich siedmiu stacji – mówi Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego. – Przewidziany prawem czas na wydawania zezwoleń to maksymalnie 65 dni.

Dodaj swoją opinię

Życie Warszawy

Najczęściej czytane